Årets sykepleier 2015 i Vest-Agder

Universitetslektor Arild Nilsen ved Institutt for helse- og sykepleievitenskap er utnevnt til Årets sykepleier 2015 i Vest-Agder for sitt arbeid innen demenssykepleie.

Universitetslektor ​Arild Nilsen og Vibeke Prytz-Jensen.

- En verdig vinner, sier Vibeke Prytz-Jensen, nestleder i fylkesstyret til Norsk sykepleierforbund i Vest-Agder, om universitetslektor ​Arild Nilsen.

Prisen ble delt ut under en seremoni på Campus Kristiansand, tirsdag. Nesten hele Institutt for helse- og sykepleievitenskap i Kristiansand var til stede, sammen med sykepleiere og forbundsmedlemmer i Norsk sykepleierforbund fra hele fylket, tilsammen nær 200 personer. Selve prisen består av et diplom, en gave til en verdi av 2000 kroner, samt 3000 kroner som skal dekke en kongressavgift, en eventuell hospitering eller et studiebesøk.

- Har utviklet sykepleien over mange år

- Utrolig moro. Jeg synes vel kanskje selv at jeg ikke har fortjent dette. Men tusen takk likevel, sa Arild Nilsen under prisutdelingen tirsdag.

Litt mindre beskjeden er Vibeke Prytz-Jensen, nestleder i fylkesstyret til Norsk sykepleierforbund i Vest-Agder, som overrakte prisen til Arild Nilsen. Hun har bare godord å si:

- Prisen er i år gitt til en mann som har vært med på å utvikle sykepleien over mange år. Han er opptatt av kunnskapsbasert praksis, og har både vært og er en pådriver innen demensomsorgen og hvordan man arbeider når man ivaretar mennesker med demens best mulig. Han har skrevet artikler og bøker og inspirert mange. Han er en verdig mottaker av prisen, sier hun.

- Fremmer kvalitet i praksis

Arild Nilsen takker for prisen.

Arild Nilsen takker for prisen, som består av av et diplom og en gave til en verdi av 2000, pluss 3000 kroner som skal dekke en kongressavgift, en eventuell hospitering eller et studiebesøk.

Fylkesleder Ragna Quinteros forteller at den årlige sykepleierprisen, som er delt ut hvert år i 13 år nå, har som formål å fremme og synliggjøre en sykepleietjeneste i Florence Nightingales ånd, tilpasset det moderne samfunn.

- Den skal også være en motivasjonsfaktor i arbeidet med å fremme sykepleiekvalitet i praksis og stimulere til godt og inspirerende undervisningsmiljø for sykepleiestudenter. Og her har Arild Nilsen virkelig gjort en god jobb, sier hun.

Prisen skal videre fremme anerkjennelse for sykepleie som fag og tjeneste og bidra til å verne om verdier som ivaretar mennesker med sykdom og skade.

Tekst og foto: Jan Arve Olsen