Årets julegave – en bil

Universitetet i Agder dropper i år den tradisjonelle julegaven til alle ansatte og lar heller pengene komme til nytte i arbeidet med å hjelpe flyktninger på Lesbos.

Bil på Lesbos

Bilen, en Nissan NV 200, er en ni-seters kombinert person- og varebil. Den vil tilhøre Metochi og lånes ut til flyktningarbeidet så lenge situasjonen krever det.

Helt konkret er pengene brukt til å kjøpe en bil som lånes ut til organisasjonen Agkalia, som jobber med flyktninger.

– Vi kan ikke uten videre gi bort fellesskapets midler og vi så derfor etter et passende tiltak. Organisasjonen Agkalia fortalte at de hadde store utfordringer med logistikk og transport, og da kom tanken om å kjøpe en bil, forteller avdelingsdirektør Karen-Lise Scheie Knudsen i ledelsens stab.

Hun er en av flere som har engasjert seg for flyktningene. Flere UiA-ansatte har reist til Lesbos for å bidra og 515.000 kroner er samlet inn gjennom Aksjon Lesbos.

Sterk tilknytting til øya

UiA har et studiesenter på Lesbos, kalt Metochi. Universitetet har derfor sterk tilknytning til øya hvor «vår sydligste campus» befinner seg. Den greske øya med 90.000 innbyggere har i år måttet håndtere over 400.000 flyktninger.

– På bakgrunn av situasjonen på Lesbos besluttet ledelsen at årets julegavepenger kunne brukes der nede. Jeg synes det er fascinerende å se hva vi kan få til i felleskap. Selv om det bare er et lite beløp per ansatt, blir det mye når vi legger alt sammen, sier Knudsen.

Universitetet har nærmere 1200 ansatte. I fjor bestod julegaven av kaffe og te.

– Jeg har bare fått positive tilbakemeldinger på hvordan vi har gjort det i år, sier Knudsen.

Det vakte stor applaus da julegaven ble presentert på årets julelunsj for ansatte.

Tilhører Metochi

Bilen, en Nissan NV 200, er en ni-seters kombinert person- og varebil.

Bilen vil tilhøre Metochi og lånes ut til flyktningarbeidet så lenge situasjonen krever det. Agkalia og International Refugee Council har allerede brukt bilen mye. Sistnevnte arbeider nå med å bygge en vinterleir for flyktninger.

Når situasjonen på øya roer seg vil bilen være tilgjengelig på Metochi.

Tekst: Morten Rosenvinge