Jump to main content

Åpnet MIL-labben onsdag

Næringsminister Monica Mæland åpnet onsdag MIL-labben i Grimstad, Norges nye oppfinnerlaboratorium for fremtidsrettet industri.

Monica Mæland åpnet MIL-laben

ROBOT-HJELP: Næringsminister Monica Mæland fikk robot-hjelp da hun erklærte den nye MIL-labben i Grimstad for åpen onsdag 16. august.

- Dette er utrolig spennende, ikke minst for Sørlandet. Mange har jobbet hardt for å få dette til, så det er med glede at laboratoriet nå står ferdig og erklærer for åpent, sa statsråden da hun klippet snoren og åpent anlegget.

Nær 200 personer fra industri og næringsliv, politisk ledelse fra hele Agder deltok på den formelle åpningen onsdag – inkludert 92 år gamle Andreas Kjell Lund Ugland, sivilingeniør, forretningsmann, investor og eier av JBU Ugland Eiendom, som har bygget det nye 1000 kvadratmeter store bygget.

- Det er bare fantastisk dette. Det er veldig bra for landsdelen. Et fantastisk bygg, sier han.

Skal styrke industriens innovasjonsevne

I laboratoriet vil det bli mulig å prøve ut nye ting og oppfinnelser og eksperimentere med dem til de er ferdig utviklet. Laboratoriet er særlig rettet mot offshoreindustrien og de produksjons- og materialprosessindustriene. Hensikten er å styrke industriens innovasjonsevne og konkurranseevne ved å tilby en rekke test-tjenester som i dag ikke finnes i Norge.

Den formelle åpningen onsdag ble markert klokken 15.00. Foruten Monica Mæland fotalte også UiA-rektor Frank Reichert, styreleder Kristin Wallevik i MIL, daglig leder Bernt Inge Øhrn i MIL og styreleder Frode Jensen i industriklyngen NODE om laboratoriets muligheter og verdi for industri og næringsliv, særlig på Agder.

MIL-bygget, Campus Grimstad

Bildet fra Campus Grimstad viser MIL-bygget til høyre. (Foto:Tore Helleland Næss)

To nybygg med eget robot-laboratorium

MIL-labben er et felles løft for industrien som «hele Sørlandet» har stått bak. Tanken om et slikt test-laboratorium har eksistert i flere tiår, men ble særlig konkretisert i august 2013 da det daværende Sørlandsutvalget samlet seg om å sette laboratoriet på første plass over en landsdelens ønskeliste til Regjeringen og Stortinget. Utvalget pekte på at laboratoriet ble sett på som det viktigste tiltaket for å fremme næringsutvikling og nyskaping på Sørlandet.

Siden den gang er det bygget to store nybygg ved UiAs Campus Grimstad som huser laboratoriet:

• Et stort industribygg til MIL som inneholder en robotlab, en såkalt «high force lab» som tåler krefter opp til 1000 tonn, et klima kammer, utstyr til materialtesting og en komponent-testlab med mye elektrisk og hydraulisk kraft.
  • Et bygg til UiA med kontorer, klasserom og forskningslaber innen IKT, multimedia og mekatronikk, som også er tilgjengelige for MIL. Blant disse labene er det også en forskningslaboratorium for tilstandsovervåking og tilstandsbasert vedlikehold som er tilknyttet Teknova.

Fokus på teste-tjenester

MIL fokuserer på testing i forbindelse med produkt- og teknologiutvikling (pilot-testing) og tilbyr også testing knyttet til implementering av nye produksjonsteknologier, primært innen robotisering og automatisering.

Eksempler på tjenester er testing av:

• Elektriske og hydrauliske komponenter og systemer for teknisk kvalifisering
  • Nye sensor- og instrumenteringsteknologier
  • Prototyper og skalamodeller av nye produkter
  • Automatiserte prosesser som f.eks. robotsveising
  • Materialer og maskindeler, f.eks. til kvalitetssikring av nye produksjonsmetoder

Også for lokale SMB-bedrifter

Laboratoriet i Grimstad er ikke etablert for å konkurrere med eksisterende tjenesteytere, men for å komplementere eksisterende tilbud og styrke den norske tjenestesektoren innen testing og innovasjon.

Dessuten er MIL ikke bare til for store og veletablerte bedrifter, men er også en god innovasjonsarena for gründerbedrifter og små og mellomstore bedrifter (SMB-er).

Eies av Universitetet i Agder

Selskapet, Mechatronics Innovation Lab AS, eies av Universitetet i Agder og består av en liten organisasjon med en prosjektleder som står for den daglige driften. Forskere, ingeniører og annet teknisk personell leies inn til konkrete oppdrag fortrinnsvis fra UiA, men også fra industrien. Kunder har også mulighet for å leie utstyr og plass i laben og bruke eget personell til å utføre testing.

MIL er finansiert dels ved hjelp av statsstøtte og dels ved hjelp av støtte fra den regionale industrien og andre private bidragsytere.