Jump to main content

Åpner nytt forskningssenter for crowdfunding

Torsdag 5. september markeres åpningen av Crowdfunding Research Center på UiA.

Bilde av Prince Baah-Peprah, Liang Zhao, Amy Ann Vik, Rotem Shneor, Daniel Berliner og Priscilla Serwaah.
Disse seks utgjør UiAs nye forskningssenter. Fra venstre: Prince Baah-Peprah, Liang Zhao, Amy Ann Vik, Rotem Shneor, Daniel Berliner og Priscilla Serwaah.

Åpningen finner sted i rom B2 003 på Campus Kristiansand.
– Etterspørselen for forskningen har økt, og vi ønsker å etablere et solid fagmiljø innen folkefinansiering på Handelshøyskolen ved UiA. Vårt mål er å fortsette med nyvinnende forskning på dette spennende området, og stille vår kunnskap til disposisjon til bedrifter og forskere fra hele verden, sier førsteamanuensis og leder for forskningssenteret, Rotem Shneor.

Norges første masterkurs

De første nyssene om folkefinansiering nådde Shneor i 2011, og i 2018 var Norges første masterkurs i folkefinansiering en realitet.

– Nå hjelper vi andre universiteter med å få på plass deres egne masterkurs i folkefinansiering. Gjennom vår forskning har vi opparbeidet oss et stort nettverk, både nasjonalt og internasjonalt, sier Shneor.

Han er blant annet med på å forfatte European Alternative Finance Industry Report, gitt ut av University of Cambridge, som blant annet informerer Verdensbanken om hvordan det står til med folkefinansieringen i Europa.

– Å forstå folkefinansiering er viktig for å bedre kunne støtte entreprenører, artister, aktivister, atleter og andre som benytter seg av det. Folkefinansiering lar flere følge sine drømmer, etablere sine egne selskaper, og bidra positivt til hele samfunnet, sier Shneor.

– Unik posisjon

Crowdfunding Research Center består av seks personer; fire doktorgradsstudenter, en postdoktor og leder Rotem Shneor. Til åpningen av senteret kommer flere sentrale samarbeidspartnere, fra akademia og næringsliv.

– Vi har en unik posisjon, og med etableringen av senteret får vi flere muligheter til å søke om støtte til vår forskning. Åpningen av senteret markeres med korte foredrag fra suksessfulle gründere, forskere og flere norske folkefinansieringsplattformer, sier Shneor.

Se programmet for åpningen her.