Jump to main content

Åpen dag 11. mars

– Ideen bak dette store arrangementet er at de besøkende skal få føle hvordan det er å være student for en dag, sier prosjektleder Tone Øverland.

Prosjektleder Tone Øverland ved Avdeling for studentrekruttering.

Onsdag 11. mars er det duket for Universitetet i Agders store Åpen dag-arrangement på Campus Kristiansand.

I fjor var det rundt 1200 avgangselever fra de videregående skolene på Agder innom og Øverland håper at minst like mange kommer i år.

– Vi har lagt opp et spennende program. De besøkende kan velge og vrake mellom nærmere 30 miniforelesninger og rundt 50 studieorienteringer, konserter og omvisninger, sier Tone Øverland.

Miniforelesninger

Det blir forelesninger om datamaskinenes retteprogrammer, kunstig intelligens og hvordan bedrifter kan bruke dataspill i sin forretningsstrategi. Videre kan elevene få være med på et miniseminar om kreativ bildeskaping i Photoshop eller høre på en konsert med studenter på så vel klassiske som rytmiske studier.

– I tillegg får de møte mange av våre mest erfarne studieveiledere og opptaksfolk på stands i Vilhelm Krags hall. Velkomstmøtet har fått en ny ramme i år. Vi har tidligere brukt eksterne forelesere, men i år bruker vi våre egne krefter, sier Øverland.

Overgangen fra videregående til universitet

Stipendiat Linda G. Opheim, kjent fra TV-serien Hjernekamp, og nestlederen i Studentorganisasjonen i Agder, Tine Borg, skal fortelle om deres opplevelser om overgangen fra videregående skole til universitet og hvordan de fant seg til rette på UiA.

Håpet er at enda flere avgangselever velger høyere utdanning. Her kommer det unge mennesker fra Flekkefjord i vest til Risør i øst. Tone Øverland ser gjerne at også andre interesserte finner veien til Campus Kristiansand denne dagen.Elever fra de fleste videregående skolene på Sørlandet besøker den store campusen i Kristiansand denne dagen.

Fra Vrimlehallen UiA

Tekst og foto: Olav Breen