Jump to main content

20 ex.phil-studenter på vei til Hellas

Lørdag reiser nærmere 20 studenter til Lesbos for å ta ex.phil/ex.fac på Metochi i løpet av fire intensive uker.

Noen i årets Lesbos-kull på sommerkurset i ex.phil / ex.fac. Professor Sylfest Lomheim til venstre i første rekke har undervist i skriveteknikk og informasjonskompetanse på Campus Kristiansand.

Noen i årets Lesbos-kull på sommerkurset i ex.phil / ex.fac. Professor Sylfest Lomheim til venstre i første rekke har undervist i skriveteknikk og informasjonskompetanse på Campus Kristiansand.

UiA følger situasjonen i Hellas tett og følger reiserådene fra Utenriksdepartementet. Studentene flyr rett ned til Lesbos, og får alt de trenger på UiAs studiested Metochi, slik at de uansett vil merke lite til en eventuell euro-krise og grexit.

Som vanlig på Lesbos

På Lesbos er situasjonen at det er uproblematisk å bruke kredittkort i butikker og minibanker, som jevnlig blir fylt opp. I følge UiAs Georgios Konstantinidis, som forbereder Metochi for årets ex.phil-kull - og lokalavisene - er alt som normalt.

Forberedelsene til ex.phil går som planlagt.De siste to ukene har et tyvetalls studenter fulgt Sylfest Lomheims forelesninger om skriveteknikk og informasjonskompetanse på Campus Kristiansand. Kurset er en del av ex.phil/ex.fac.opplegget.

På Lesbos gjennomfører studentene allmennvarianten av Examen Facultatum (Ex 108). I slutten av august kan de som vil ta eksamen i EX 100 og skriveteknikk- og informasjonskompetanse.

Kveldene går gjerne med til å diskutere filosofiske problemstillinger og annen sosial hygge.

Fire intense uker

Men først står et fire ukers intenst opphold på Lesbos for døra. Studentene ser frem til et opphold med fokus på faget - og tett oppfølging av lærerne - i et av filosofiens arnesteder. Aristoteles - en av antikkens mest kjente filosofer - virket jo på Lesbos.

Noe av det som gjør ex-phil-oppholdet på Lesbos så spesielt er omgivelsene på Metochi – de formelig inviterer til filosofiske diskusjoner fra tidlig om morgenen til seint på kvelden. Strykprosenten på disse kursene har til nå vært tilnærmet null.

Deltakerne sparer mye tid også. Studenter som planlegger eller holder på med en bachelorgrad der ex.phil og ex.fac er integrert, kan spare ett semester og få muligheten til å ta bachelorgrad på 2 ½ år.

Grunnleggende innsikt

Ex.phil og ex.fac gir studentene innblikk i grunnleggende filosofiske problemstillinger, med særlig vekt på de historiske røttene til moderne vitenskap og verdier.

Skriveteknikk og informasjonskompetanse øker studentenes evne til å søke etter relevant informasjon og deres evne til å uttrykke seg godt skriftlig.

Hvor mange emner som tas er valgfritt. Det er altså mulig å velge bare ex.phil og ex.fac i Hellas, bare skriveteknikk og informasjonskompetanse i Kristiansand, alle emnene eller en kombinasjon av disse.

Det gir kanskje noe å tenke på til neste sommer?

Molivos er et populært utfluktsmål for alle som gjester UiAs studiested på Lesbos.

Program sommeren 2015

1. juni – 21.juni:
Selvstudium: EX-108 Examen Philosophicum

22. juni - 3. juli i Kristiansand:
Undervisning: NO-120 Skriveteknikk og informasjonskompetanse

4. juli - 1. august i Hellas, Metochi:
Undervisning: EX-110 Examen Facultatum, allmennvariant
Undervisning: EX-108 Examen Philosophicum