1,7 millioner leste UiAs leksikonartikler i fjor

UiAs fagansvarlige får skryt for arbeidet med Store norske leksikon.

24 av UiAs vitenskapelig ansatte er fagansvarlige for Store norske leksikon. Foto: Store Norske Leksikon

- Det er utrolig flott at vi som institusjon er med på noe som har blitt en modell til etterfølgelse i europeisk sammenheng. Tenk at Store norske leksikon har gått fra å være en litt støvete samling av 16 trykte bind til å være en av verdens mest vellykket ideelle formidlingsprosjekter, med universitetene som eiere, sier viserektor for forskning ved UiA, Stephen Seiler.

Vil heve kompetansenivået

Store norske leksikon (SNL) er et nasjonalt leksikon hvor universiteter driver kollektiv forskningsformidling, og det når ut til veldig mange lesere. 24 av UiAs vitenskapelig ansatte er fagansvarlige for SNL, med ansvar for 36 fagområder og totalt 2714 artikler. En av de fagansvarlige er Ellen Katrine Nyhus, professor ved Institutt for strategi og ledelse ved Handelshøyskolen ved UiA. Hun har ansvar for privatøkonomi, som er en ny kategori i leksikonet med 45 artikler.

Professor Ellen Katrine Nyhus ved Handelshøyskolen ved UiA, foto.

Professor Ellen Katrine Nyhus er fagansvarlig for kategorien privatøkonomi i Store Norske Leksikon.

- I min forskning har jeg avdekket at kunnskap om privatøkonomi og finans varierer mye fra person til person. Gjennom artiklene i SNL kan jeg bidra til å heve kompetansenivået. Jeg håper at artiklene har hjulpet noen som har slitt med å forstå lånekontrakter eller som vil forstå økonomiske nyheter bedre, sier Nyhus.

Disse er mest lest

I 2018 økte besøkstallene til artiklene UiAs fagansvarlige har ansvar for med 14 prosent, til 1 708 480 besøk. De 15 mest besøkte artiklene er:

Norsk språkhistorie, lest 60 305 ganger. Fagansvarlig: Ernst Håkon Jahr
Dialekter i Norge, lest 52 692 ganger. Fagansvarlig: Martin Skjekkeland
EU – Den europeiske union, lest 49 785 ganger. Fagansvarlig: Jarle Trondal
1814 – Det selvstendige Norges fødsel, lest 43 133 ganger. Fagansvarlig: Knut Dørum
Unionsoppløsningen i 1905, lest 30 913 ganger. Fagansvarlig: Knut Dørum
Språk i Norge, lest 30 093 ganger. Fagansvarlig: Ernst Håkon Jahr
Norges historie, lest 29 532 ganger. Fagansvarlig: Knut Dørum
17. mai, lest 22 616 ganger. Fagansvarlig: Knut Dørum
Norsk historie fra 1815 til 1905, lest 21 290 ganger. Fagansvarlig: Knut Dørum
Winston Churchill, lest 19 767 ganger. Fagansvarlig: Jan Erik Mustad
Storbritannias historie, lest 19 649 ganger. Fagansvarlig: Jan Erik Mustad
Røykeloven, lest 18 349 ganger. Fagansvarlig: Marianne K. Bahus
Metafysikk, lest 18 316 ganger. Fagansvarlig: Einar Duenger Bøhn
Humanisme, lest 17 384 ganger. Fagansvarlig: Einar Duenger Bøhn
Filosofi, lest 16 460 ganger. Fagansvarlig: Einar Duenger Bøhn

- Imponert

- Når jeg går inn og leser noen av artiklene som våre ansatte har skrevet, blir jeg både opplyst og imponert. Det er neimen ikke så lett å kommunisere komplisert fagstoff på en måte som balanserer eget behov for faglig presisjon med kunsten å treffe leserens bakgrunn og behov. For meg er SNL-artiklene et utrolig viktig bidrag til at vi i sum løser samfunnsoppdraget vårt, og jeg setter pris på jobben som kollegene påtar seg, sier Seiler.

I den ferske årsrapporten for 2018 skriver SNL at flere leksikonkategorier, som makroøkonomi, straffemetoder og alminnelig folkerett, barnemedisin, folkediktning og bjørnefamilien, som mangler fagansvarlige. Nyhus håper flere kolleger engasjerer seg i arbeidet.
- Det gir en god mulighet til å formidle kunnskap til allmennheten, og det er en fin måte å profilere både UiA og eget fagfelt på. Det er inspirerende å se hvor mange som leser artiklene. Redaktørene er også flinke til å følge opp sine fagansvarlige og gir god opplæring, sier hun.