Utmerkede studenter hedret

Studenter som har gjort en ekstra innsats for fagmiljøene og studentkollegene sine blir hedret ved studieårsstart ved Universitetet i Agder. I år ble syv studenter hentet fram - fire på Campus Grimstad og tre på Campus Kristiansand. Alle fikk boksjekk, blomster og stor ære.

Viserektor for utdanning, studiekvalitet og læringsmiljø Marit Aamodt-Nielsen sto for utdelingen av utmerkelsene - og presenterte også fagmiljøenes begrunnelser for hvorfor studentene fortjener å bli hedret for ekstrainnsatsen:

Kjære studenter ved Universitetet i Agder

Hvert år ønsker vi å trekke fram noen studenter som har utmerket seg - på forskjellig vis - det kan være rent faglig, eller det kan være både faglig og sosialt.

Vi ønsker å vise dere studenter at her på Universitetet i Agder blir dere lagt merke til og sett – også som enkeltpersoner.

Tre studenter er blitt nominert fra sine fagmiljøer i Kristiansand:

Caroline Hoel er foreslått av sitt fagmiljø ved Institutt for religion, filosofi og historie fordi hun har utmerket seg med glimrende resultater gjennom hele masterstudiet, og ikke minst med en usedvanlig god masteroppgave, som sensorene har bedømt til fremragende og som noe av det beste de noen gang har lest, for å sitere uttalelsen direkte.

Anders Nilsen holder på med bachelorstudiet i musikk og tok forrige studieår drama som breddefag. Han er nominert av fagmiljøet i studieretning drama og teater.

Fagmiljøet framhever spesielt Anders’ innstilling til arbeidet med teater: Det har vært preget av nysgjerrighet, utforskertrang, stå-på-humør, vilje og evne til å utvikle og utfordre seg selv. Han har i høy grad levd opp til begrepet ”homo ludens” - det lekende menneske, bidratt sterkt i gruppas arbeid og skapt et uvanlig godt samarbeidsklima.

Fagmiljøet håper at du vil fortsette med teater!

Joseph Salomonsen har studert statsvitenskap ved UiA og og komparativ religion ved University of British Colombia i Canada. Nå er han masterstudent i Offentlig politikk og ledelse ved Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap. Han er nominert av Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag.

Joseph Salomonsen deltok med stor suksess i essay-konkurransen "Democracy and Decentralisation" tidligere i år da han fikk premien for beste norske essay og tur til finalen ved universitetet i St. Gallen i Sveits. Joseph arbeider hos Oxford Research, brenner for EU og internasjonal politikk og har også vært instruktør i den koreanske kampsporten Tae Kwon-Do.

På Campus Grimstad vil vi trekke fram fire studenter:

Vernepleieutdanningen ved Institutt for psykososial helse foreslår Anne Eikelia som kandidat som fortjener oppmerksomhet fordi hun utmerker seg som både student og medmenneske. Hun gir oppmerksomhet og støtte til medstudenter som trenger det og inkluderer dem i klassemiljøet.

Etter første praksisperiode som flyktningeguide i regi av Røde Kors ble Anne så sterkt engasjert at hun har fortsatt som frivillig i Røde Kors og spesielt som deltaker i en flerkulturell kvinnegruppe. I det andre studieåret ble hun engasjert i prosjektet "Livsglede for eldre" og hun er både initiativtaker til aktiviteter for eldre hvor hun også inkluderer medstudenter og er en aktiv promotor av livsglede for eldre i kommunene i Aust-Agder.

For vernepleiere er prinsippet om inkludering viktig i det faglige arbeid. Anne viser at hun praktiserer prinsippet i praksis overfor individer så vel som at hun ivaretar vernepleierens samfunnsmessige mandat. Hun tar ansvar i samfunnet og er dermed en god representant for UiA.

Rajeev Lehar er masterstudent i industriell økonomi og teknologiledelse ved Institutt for ingeniørvitenskap. Han er travel, energisk, pliktoppfyllende og sprer sitt gode humør til sine omgivelser. Flyingeniør med lidenskapelig interesse for fly kombinert med et energinivå som gjør alle andre slitne, det er bare nødt til å bli ”helt kanon”, som han selv pleier å si. I vinter klarte han å utvikle flysimulator på snaue fire uker sammen med et apparat av gode medhjelpere ved de ulike studieretningene på Fakultet for teknologi og realfag. Rajeevs vanvittige drive, imponerende kompetanse og personlige egenskaper har gjort ham til pilot for neste års karrieredag på Campus Grimstad. Vi kan jo spørre flyingeniøren og indøk-studenten om flysimulatoren er klar for take-off i mars 2011?

Ta godt imot Rajeev Lehar, som foruten take-off planer med flyet sitt, også vil gå inn for landing og få sin velfortjente mastergrad i teknologi.

Simen Roverud

er nominert av Institutt for IKT. Simen er en flink student som har vært sentral i å gjenopplive linjeforeningen for datastudentene. Her har han vært en pådriver for så vel faglig som sosial aktivitet. Simon var også sentral i planlegging og gjennomføring av et vellykket dataparty for studenter ved UiA våren 2010. Han utpreget seg ved sin høflige og ryddige – kort sagt eksemplariske - måte å gå fram på for å få dette til, noe som kan være et forbilde for andre studenter, sier instituttet videre i sin begrunnelse.

Marley Kristin Singarayha

er også nominert av Institutt for IKT. Hun går nå i gang med sitt siste år på masterstudiet i IKT. Marley er en positiv, initiativrik og hyggelig jente. Hun er en flink student som har deltatt aktivt i prosjektet Gforge, der hun har forelest og også overbevist lærerne ved IKT om å ta i bruk dette prosjektstyringsprogrammet. Hun holdt også avskjedstalen for bachelorstudentene da hun hadde fullført dette studiet våren 2009.