Tausheten og øyeblikket – ny bok fra Hans Herlof Grelland

Professor Hans Herlof Grelland ved Fakultet for teknologi har gitt ut en ny bok om Søren Kierkegaards innflytelse på blant andre Henrik Ibsen og Edvard Munch. Boken lanseres torsdag 24. mai på Apotekergården i Grimstad.

Boken omtales slik av utgiveren Høyskoleforlaget:

” Denne boken gir en ny og samtidig lettfattelig innføring i Søren Kierkegaards liv og tenkning. Vi følger en tematisk linje fra tausheten og øyeblikket til gleden, fortvilelsen og angsten. Noen av disse temaene har vært lite påaktet i litteraturen, men boken viser at det er en tett sammenheng mellom disse begrepene hos Kierkegaard. Her får vi møte både den dyptpløyende psykologen, livsfilosofen, og den oppbyggelige forfatteren Kierkegaard.

Både Henrik Ibsen og Edvard Munch leste Kierkegaard. Hvordan ble filosofen lest av de to kunstnerne? Hvordan er dramatikk som Terje Vigen, Brand, Peer Gynt og En folkefiende instrtuert av Kierkegaard? Kan vi finne elementer fra Kierkegaards filosofi i Munchs Skrik? Boken viser at Ibsen og Munch kan forstås bedre og oppleves rikere når man forstår deres filosofiske utgangspunkt.

Tausheten og øyeblikket passer for studenter i filosofi , idéhistorie, litteraturvitenskap og kunsthistorie, og for alle som er interessert i Kierkegaard, Ibsen eller Munch. Den er også interessant i forhold til generell livsfilosofi , psykologi og omsorgsfag.”

Hans Herlof Grelland er master i filosofi og professor i kvantekjemi ved Høgskolen i Agder, der han blant annet underviser i etikk, vitenskapsteori og andre filosofiske emner. Han har utgitt flere bøker samt internasjonale vitenskapelige publikasjoner innen fenomenologisk filosofi . Forfatteren har særlig interesse for kvantefysikkens filosofi og for eksistensfilosofi , spesielt Søren Kierkegaard, Edith Stein og Jean-Paul Sartre.

Boken lanseres torsdag 24. mai på Apotekergården på Grimstad. Programmet for dagen ser slik ut:

LITTERÆR KAFÉ

Torsdag 24. mai 2007 kl. 19 i Apotekergården

Da lanseres professor Hans Grellands nye bok TAUSHETEN OG ØYEBLIKKET – Kierkegaard - Ibsen - Munch

Medvirkende:

· Professor John Lundstøl, Høgskolen på Gjøvik · Professor Hans Grelland, HiA · Redaktør Stein Gauslaa, Agderposten Musikalsk innslag

Møteleder Anita Estensen, Ibsenhuset og Grimstad bymuseum

Det blir også anledning til å kjøpe boken og få den signert av forfatteren ipausen, samt mulighet for å kjøpe mat og drikke.

Fri entré.