Stor interesse for campus-åpningen

Det store auditoriet på Campus Grimstad har vel 300 sitteplasser. Det er ikke stort nok til å romme alle som har ønsket å delta på arrangementene i forbindelse med den offisielle åpningen av campus 31. august.

Universitetet i Agder avholder vanligvis sin årsfest (tidligere gjerne kalt UiAs akademiske årsfest) 1. september, universitetets stiftelsesdag. I år er markeringen en dag tidligere, tirsdag 31. august. Så skal Campus Grimstad først overføres fra eieren J.B. Ugland Eiendom AS, til leieren, universitetet, og campus skal høytidelig og offisielt åpnes av HH.KK.HH. Kronprins Haakon og Kronprinsesse Mette-Marit. Og universitetets årlige personalfest, som har vært fredagen nærmest 1. september, er flyttet til samme dag, og avvikles for første gang i Grimstad.

Årsfesten

Direktør ved Norsk utenrikspolitisk institutt, Jan Egeland, er hovedtaler ved årsfesten, som starter kl. 12.00. Jan Egeland er mag.art. i statsvitenskap, er professor II ved Universitetet i Stavanger, og har tidligere vært spesialrådgiver for FNs generalsekretær og visegeneralsekretær i FN. Han har vært generalsekretær i Norges Røde Kors, og statssekretær og politisk rådgiver i Utenriksdepartementet, blant annet.

Jan Egeland har satt Blir verden verre eller bedre mens vi har ansvaret? som overskrift på sin tale.

Dekan Frank Reichert og førsteamanuensis Torill Terkelsen vil gi en presentasjon fra sine forskningsarbeider. Årets pris for godt læringsmiljø skal deles ut. Det vil bli musikk. Det skal holdes taler. Og fortsatt i følge tradisjonen vil siste årets doktorander ved UiA, både ansatte som har forsvart sin doktorgrad ved andre institusjoner og doktorandene på UiAs egne forskerutdanningsprogram, bli presentert.

Publikum som ikke får plass i auditoriet vil kunne følge årsfesten på storskjermer fra sceneområdet ved hovedinngangen til campus.

Årsfesten pleier å vare vel 1 1/2 time. Fra kl. 13.30 blir det enkel servering i Blue Box.

Byggoverrekkelsen

Campus Grimstad er bygget og eies av J.B.Ugland Eiendom AS. Universitetet i Agder går inn som leietaker av bygningene, og det skjer på høytidelig vis fra kl. 14.00.

Offisiell åpning av campus

Fra kl. 15.00 skjer den offisielle åpningen av Universitetet i Agders nye Campus Grimstad. Det vil si, fra kl. 15.00 vil de påmeldte gjestene til åpningen innfinne seg til plassene ved scenen i inngangsarealet på campus. Kronprinsparet vil ankomme rett etter kl. 15.30. Da skal alle gjester være på plass, det blir dårlig med muligheter for dem som kommer for sent.

Etter at rektor Torunn Lauvdal har ønsket velkommen, vil Kronprinsesse Mette-Marit stå for den høytidelige åpningen. Da skal klokken være rett før 16. Annbjørg Lien og Bjørn Ole Rasch skal spille. Charlotte Bredesen skal synge med symfoniorkesterets blåsegruppe. Ordfører Hans Antonsen skal tale.

Personalfest på kvelden

Universitetet i Agder har 1000 ansatte. Ikke alle kommer til årets personalfest i Grimstad, men mer enn 500 har meldt seg på. Åpningen av Campus Grimstad er en stor begivenhet for hele universitetet.