Stiftet Agderforskning A/S

I et enkelt stiftelsesmøte torsdag ble Agderforskning A/S opprettet. Det nye selskapet, som eies av Høgskolen i Agder og stiftelsen Agderforskning, skal drive med anvendt forskning og utredningsarbeid, aksjonsforskning og forskningsbasert rådgiving. Selskapet starter sin virksomhet 1. januar 2004.

- Det er svært gledelig at vi har fått dette på plass nå. Høgskolen i Agder er avhengig av nærhet til regionens næringsliv og forvaltning for å kunne utføre samfunnsrelevant forskning og forskningsformidling og for å kunne ha kontakt med samfunnet mer generelt. Gjennom deltakelse i Agderforskning AS kan vi ivareta kravene om samarbeid med samfunns- og arbeidsliv fastsatt i Lov om universiteter og høgskoler på en bedre måte enn tidligere, sier rektor Ernst Håkon Jahr.

I forhold til høgskolen, vil Agderforskning A/S på den måten bli en del av institusjonens randsonevirksomhet; i dette tilfellet nært knyttet til virksomheten ved høgskolens Fakultet for økonomi og samfunnsfag.

Arbeidet med å opprette et Agderforskning A/S, der høgskolen nå eier 50,1 prosent av aksjene, har foregått siden i sommer , på bakgrunn av dårlig økonomi i stiftelsen Agderforskning. Høgskolens styre vedtok deretter å gå inn i selskapet på sitt møte i oktober i år.

Drivkraft for nærings- og samfunnslivet

I stiftelsesdokumentene går det fram at det nye aksjeselskapet vil være en anerkjent kompetansebedrift som tilfører sine oppdragsgivere og samfunnet nyttig kompetanse og viten.

Selskapet skal videre være en drivkraft for å utvikle landsdelens nærings- og samfunnsliv. Når det gjelder virksomheten, skal selskapet drive med anvendt forskning og utredningsarbeid, aksjonsforskning og forskningsbasert rådgiving. Virksomheten skal baseres på egen kompetanse, i samarbeid med Høgskolen i Agder, samarbeid med næringsliv og offentlig sektor samt nasjonale og internasjonale nettverk.

Selskapet skal også bidra til å styrke FoU-kompetansen og øke FoU-aktiviteten på viktige områder for regionen og samfunnet generelt, og det skal ha solid økonomi som gjør det mulig å utvikle virksomheten.

Rollefordelingen mot HiA

På spørsmål om hvem som skal gjøre hva i det nye og tettere samarbeidet mellom Høgskolen i Agder og Agderforskning A/S, sier rektor Ernst Håkon Jahr at det er naturlig at høgskolens miljøer i større grad enn Agderforskning A/S satser på grunnforskning, på forskning som støtter opp om undervisning på alle nivå, på utvikling av universitetsnettverk, på doktorgradsarbeider/stipendiatstillinger, og på områder av anvendt forskning og kritisk forskning som faller utenom det markedet etterspør.

- Agderforskning A/S vil i større grad satse på anvendt forskning og utredningsarbeid, på aksjonsforskning, og på å utvikle instituttnettverk og forskningsbasert rådgivning, sier han.

Det nye styret i A/S-et

På stiftelsesmøtet ble også det nye styret i Agderforskning A/S oppnevnt. Styret på sju representanter skal ha tre medlemmer oppnevnt av Høgskolen i Agder, to medlemmer oppnevnt av stiftelsen Agderforskning og to oppnevnt av de ansatte i Agderforskning A/S.

Som leder av det nye selskapet ble Jan Pedersen, strategidirektør i Agder Energi, oppnevnt av eierne, HiA og stiftelsen Agderforskning. Jan Pedersen er også styreleder for stiftelsen Agderforskning, en stilling han trekker seg fra når Agderforskning A/S blir operativt 1. januar 2004.

Styret i Agderforskning A/S ser dermed slik ut i dag:

Oppnevnt av HiA:

Strategidirektør Jan Pedersen, Agder Energi (leder) Førsteamanuensis Karl Olav Robertsen, HiA Økonomidirektør Seunn Smith-Tønnessen, HiA

Oppnevnt av stiftelsen Agderforskning:

Fylkesrådmann Arild Eielsen, Aust-Agder fylkeskommune Adm. leder Unni Farestvedt, Applica Mandal

Oppnevnt av Agderforsknings ansatte:

Ikke klart ennå Ikke klart ennå