SøTS og Gartnerskolen til Gimlemoen

Statens Gartnerskole på Dømmesmoen, AID i Grooseveien og Arendal sykepleierskole er alle omplassert til Gimlemoen i Kristiansand. Like etter nyttår – så snart lastebilen har tid - følger SøTS og Arendal maritime høyskole etter, forteller arkivleder Asbjørn Kristoffersen (bildet).

Nå får rett nok ingen av institusjonene fra Aust-Agder et nytt og bedre liv i Kristiansand. I stedet får de en trygg og sikker permanent gravplass i Statsarkivet. Men først skal alle papirer, bokser med arkivmateriale og annet historisk materiale ryddes, sorteres og registreres statsarkivaren vil ha det. Den store jobben tar Sigrun Heggland Vigsnes og Thor Eickstedt seg av.

- Når vi henter det siste i Grooseveien over nyttår, er alt arkivmateriale fra de gamle institusjonene tatt hånd om. Bare arkivmateriale fra tiden etter HiAs fødsel i 1994 blir igjen, sier arkivleder Asbjørn Kristoffersen.

Statsarkivet oppbevarer det som er arkivverdig av papirene – til glede for mulige forskere i framtida. Og så lovet den godeste arkivlederen at alt det som ikke er arkivverdig – det kan være gamle klassebilder og rester av studenterlivet i form av sanghefter – blir returnert til for eksempel Hagebruksmuseet i Grimstad, til stor glede for lokalhistorikerne.

Les mer i Grimstad Adressetidende: