- Alle hører på det samme. Streaming av musikk gjør at publikum velger mer hitmusikk og smalere musikksjangre velges bort, sier universitetslektor ved UiA Daniel Nordgård. På denne ukes By:Larm-festival i Oslo skal Nordgård lede seminar om musikkstreaming.
Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Musikkmarkedet i Norge er i stor vekst de to siste årene. I 2012 økte markedet med 7 prosent og i 2013 med 11 prosent.
- Økningen skyldes streaming av musikk. Publikum får tilgang til utrolige mengde musikk. Samtidig ser vi at andelen norsk musikk reduseres kraftig. Musikk produsert av norske rettighetshavere går tilbake med 40-50 prosent, sier Daniel Nordgård.
I fjor sommer leverte han rapporten fra Nordgård-utvalget til kulturminister Hadia Tajik om musikkstreaming.
Nå tar han opp samme problematikk i artikkelen ”Obscured by clouds: streaming music`s effect on Norway”: i det engelske musikkmagasinet music:)ally
- Volum er eneste faktor i musikkstreamingsmodellen. De som spilles mye får nesten all pengestrømmen, mens de som ikke når gjennom – får ingenting, sier Nordgård.
Han synes det er spennende at UiA kan være med å sette dagsorden både nasjonalt og internasjonalt på feltet.
- Det er det viktig å diskutere streamingmodeller og finne fornuftige måter å fordele pengestrømmen slik at det også blir plass til musikken som verdsettes etter kvalitet og ikke bare etter hvor ofte låtene spilles, sier Nordgård.