Paal Pedersen tilsatt som kommunikasjonsdirektør

Paal Pedersen (38) fra Mandal er i dag tilsatt som kommunikasjonsdirektør ved Universitetet i Agder.

Paal Pedersen har jobbet som stabssjef for byrådslederen i Oslo kommune, vært politisk rådgiver for Høyres stortingsgruppe og Høyres bystyregruppe i Oslo samt byrådssekretær for kultur og utdanning i Oslo.

Nå kommer han fra stilling som kommunikasjonsrådgiver i NAV Vest-Agder. Han tiltrer etter endt oppsigelsestid i NAV.

- Dette er en spennende jobb, og jeg ser frem til å bli en del av universitetet. UiA som institusjon er utrolig viktig både for landsdelen og nasjonalt. Jeg har en bakgrunn fra arbeid i skjæringspunktet mellom akademia, offentlig sektor og næringslivet, og den får jeg absolutt bruk for her, sier Paal Pedersen.

Han vil naturlig nok bli bedre kjent med UiA før han kommer med en lang programerklæring, men har allerede pekt seg ut en av de viktigste sakene fremover:

- Finansieringen av universitetet blir viktig. Det er jo et bredt politisk flertall på Stortinget for å gjennomgå dagens finansieringsmodell. Det er viktig for UiA å være til stede i den diskusjonen, og der er viktig at alle gode krefter i landsdelen bidrar og understøtter en god finansiering av universitetet. I andre enden her kommer det jo ut kompetent arbeidskraft som Sørlandet – og hele landet – trenger.

Paal Pedersen har sin utdanningsbakgrunn fra UiO, der han tok mastergrad i statsvitenskap. Han har også studier fra Høgskolen i Lillehammer (samfunnsplanlegging og pedagogikk) samt ex.phil. fra UiA.