Ny direktør i Agderforskning

Styret i Agderforskning melder at Anne Lene Dale Sandsten har takket ja til å tiltre stillingen som direktør.

Anne Lene Dale Sandsten (43) kommer fra Utenriksdepartementet hvor hun blant annet har arbeidet som kommunikasjonssjef. Hun har også erfaring som instituttsjef for forskningsstiftelsen Fafo.

Agderforsknings nye direktør er på plass i august. UiA eier 50,1 prosent av Agderforskning.

Anne Lene Dale Sandsten er arendalitt, men flyttet ut i 1985, og baserer seg nå på pendling mellom Kristiansand og Oslo, skriver Fædrelandsvennen.

Hun har hovedfag i statsvitenskap fra Universitetet i Oslo og Utenriksdepartets aspirantkurs - og har arbeidet for UD i Libanon, Syria og ved Natos hovedkvarter.

Sandsten vil gjøre instituttet mer internasjonalt og bidra til å få opp respekten for Agder.- Sørlandet er blitt undervurdert i nasjonal sammenheng. Vi bidrar sterkt til verdiskaping og har et næringsliv med globalt fokus. Mitt inntrykk er at det ikke blir fanget opp nasjonalt, sier Anne Lene Dale Sandsten til Fædrelandsvennen.

Agderforskning har tradisjonelt hatt mange konsulentoppdrag, gjerne fra kommuner og offentlige institusjoner. Nå vil instituttet drive mer med vitenskapelig arbeid og bli mer profesjonelle.- I fremtiden skal Norge leve av kunnskap. Derfor er det viktig at kunnskapen blir produsert der folk bor og der verdiene skapes, sier Dale Sandsten. Hun tror Agderforskning med sin forskning kan gi et riktigere bilde av landsdelen.- Det er kunnskapsproduksjon som skal til for å forandre stereotyper og oppfatninger av Sørlandet som kun er resultat av synsing og fordommer.

- Jeg håper min bakgrunn vil være nyttig i en organisasjon som har som ambisjon å drive med internasjonal forskning. Jeg har et bredt kontaktnett og god innsikt i hvor man kan søke midler internasjonalt, sier Dale Sandsten til Fædrelandsvennen.