Mange positive til UiA på messer og skolebesøk

- Vi merker at vi har et godt rykte blant studentene, så det daglige arbeidet som gjøres av alle som jobber på campusene er helt avgjørende for rekrutteringen av nye studenter. Men noen har jo ikke hørt om oss, og lurer på hvor Agder er, forteller universitetslektor Morten Brekke.

Morten Brekke bemannet UiAs stand på utdanningsmessen i Lillestrøm sammen med kollega Anne-Line Omsland og studentene Karoline Hexeberg og Øyvind Isachsen Røeggen.

Første utdanningsmesse var på Lillestrøm i år

Årets første utdanningsmesse er nå unnagjort i Lillestrøm, samtidig som flere UiA-studenter forteller om studietilbudet på besøk til en rekke av landets videregående skoler.

- Jeg har en god følelse av at mange av dem som har vært innom oss på standen nå har bestemt seg for UiA – etter å ha pratet med våre studenter, sier Morten Brekke, som sammen med kollega Anne-Line Omsland og studentene Karoline Hexeberg og Øyvind Isachsen Røeggen har bemannet UiA sin stand på utdanningsmessen i Lillestrøm.

UiA er med på disse utdanningsmessene i vår:

· Lillestrøm (Norges Varemesse) 7.-8. januar

· Stavanger (Åsenhallen) 13.-14. januar

· Sandefjord (Jotunhallen) 16.-17. januar

· Kristiansand (Gimlehallen) 3.-4. februar

· Oslo (Spektrum) 11.-12. februar

· Bergen (Grieghallen) 18.-19. februar

- Godt rykte – viktig bekreftelse

Morten Brekke har stått på stand for UiA på utdanningsmessene i flere år, og kan melde om følgende observasjoner etter årets første utdanningsmesse:

- Jeg opplever at mange flere av de besøkende har gjort et godt forarbeid i år. Flere av dem sier at «jeg vet hva jeg vil studere, men jeg vil gjerne høre hvordan det er å være student hos dere før jeg bestemmer meg». Og studentene våre gjør en kjempejobb. Jeg er overbevist om at de har sikret mange søkere disse to dagene, sier universitetslektoren.

Brekke mener at messene handler mer og mer nettopp om å gi de potensielle søkerne det siste lille de trenger for å bli trygge på å velge UiA.

- Jeg føler at mange får den endelige bekreftelsen de trenger på messen. Mange sier at de kjenner noen som studerer på UiA, som skryter veldig av oss. Vi merker at vi har et godt rykte blant studentene, så det daglige arbeidet som gjøres av alle som jobber på campusene er helt avgjørende for rekrutteringen av nye studenter. Men noen har jo ikke hørt om oss, og lurer på hvor Agder er…

Viktigheten av digitale tiltak i kombinasjon med de utadrettede aktivitetene blir også tydeligere.

- Selv om vi har snakket med flere mennesker på messa i år enn i fjor, så har vi delt ut vesentlig færre studiekataloger. Stadig flere sier de heller vil besøke oss på nettsidene, forteller Morten Brekke.

Studieorienteringsdager på videregående skoler

Parallelt med utdanningsmessene er flere av UiA sine studenter på besøk til videregående skoler for å holde presentasjoner om våre studier og hvordan det er å studere på Sørlandet.

Studieorienteringsdagene arrangeres i samarbeid med landets øvrige universiteteter, og UiA har i løpet av januar og februar studenter på skolebesøk i Agder-fylkene, Telemark, Buskerud, Vestfold, Østfold, Akershus, Oslo, Hordaland og Rogaland. Totalt besøker UiA-studenter ca 140 videregående skoler i januar og februar.

Studentene gir tilbakemeldinger om at mange elever gir uttrykk for å ha fått øynene opp for UiA gjennom presentasjonene på skolebesøkene der de får snakket direkte til alle avgangselevene - fra studentperspektiv.

15. april går søknadsfristen ut for studiene som er registrert i Samordna opptak. UiA har også noen få studier med annen søknadsfrist. Sjekk studietilbudene her: