Læringsmiljøprisen til Norsec

HiAs ”Pris for godt læringsmiljø” for 2006 er gitt til fagmiljøet knyttet til Norsec- studiet - NORwegian Society, Education and Culture. Prisen er på 100.000 kroner, og tildeles av Studieutvalget.

Norsec er et halvårsstudium der studenter og lærere som kommer til Norge studerer det norske skolesystemet, samfunns- og kulturliv samtidig som de sammenligner med tilsvarende i landene de kommer fra. Undervisningen foregår på engelsk, og studiet gir 30 ECTS-poeng – som er det samme som 30 studiepoeng.

Norsec er bygd tverrfakultært opp, men fakultetene for humanistiske fag og pedagogikk står sentralt. Søknaden er fremmet av fakultet for humanistiske fag, men mange ansatte har gjennom årene bidradd i studiet.

Tre hovedkriterier

- Statuttene for prisen setter opp tre hovedkriterier som kandidatene skal oppfylle. Det er faglig-pedagogiske forhold, sosiale forhold og dynamikken i studiet, sier prorektor Aud Findal Dahl.

Mer om læringsmiljøprisen:

- I studiet er det lagt vekt på sammenhengen mellom opplevelse og læringsutbytte. Norsec-studentene blir invitert inn på andre læringsarenaer enn de tradisjonelle, steder der de bruker mer enn ørene, sier prorektor.

Norsec er godt mottatt av studentene, noe som kommer fram i flere evalueringer. Studiet scorer høyt på trivsel, samarbeid og kommunikasjon. Det komparative prinsippet er brukt gjennomgående i både selve undervisningen og i oppgaver.

- Det er viktig at de som arbeider med Norsec har fått til å jobbe tverrfaglig i team helt fra starten i 1994, understreker prorektor og leder av Studieutvalget  Aud Findal Dahl.