Kongens gull til Haakon Smedsvig Hanssen

Lesbos-ildsjelen, førsteamanuensis Haakon Smedsvig Hanssen, fikk Kongens fortjenstmedalje i gull under en høytidelighet torsdag.

Hovedpersonen var totalt uvitende om den store æren, men kvitterte på sedvanlig humørfylt og anekdotisk vis. Haakon Smedsvig Hanssens evne til å improvisere går det gjetord om i HiA-kantinene. Det beste eksemepelet er kanskje tre kvarters forelesning på en stabbestein i veikanten på Lesbos da bussen HiA-selskapet kjørte i havarerte rett ved den sunkne by. Den opplevelsen sitter ennå i hodene på busspassasjerene...

Ukenytt bringer her konstituert fylkesmann i Vest-Agder Lars Erik Lyngdals tale før han festet medaljen på Smedsvig Hanssens jakkeslag.

Rektor! Kjære gjester!

Jeg har gleden av å være her i et høytidelig ærend: Utdeling av Kongens fortjenstmedalje i gull.

Kongens fortjenstmedalje ble innstiftet i 1908 av H.M. Kong Haakon til belønning for fortjenester innen kunst, kultur, vitenskap og næringsliv, samt for utmerket forhold i offentlig tjeneste. Medaljen utdeles i sølv, men kan i særlige tilfeller også utdeles i gull. Medaljen har på forsiden den regjerende kongens brystbilde med navn og valgspråk, og på reversen en krans med omskrift "Kongens fortjenstmedalje". Innenfor kransen er mottagerens navn innpreget. Medaljen blir mottagerens eiendom. Utmerkelsen henger meget høyt og er utdelt til bare et fåtall i vårt fylke.

Det er i dag en stor glede for meg som konstituert fylkesmann i Vest Agder å fa anledning til å utdele kongens fortjenestmedalje i gull til Haakon Smedsvig Hanssen.

Når Haakon Smedsvig Hanssen i dag tildeles Kongens fortjenestemedalje i gull er det for hans store samfunnsinnsats på flere omrader, og ikke minst som institusjonsbygger og gründer.

Som generalsekretær i Norges Kristelige Studentforbund tok han initiativ til opprettelsen av Forbundsenteret Haugtun i Oppland. Han fikk kjennskap til et gardsbruk i Nordre Land som var til salgs. Ganske raskt fikk han reist kapital til å kjøpe stedet og mobiliserte Norges Kristelige Studentforbund til a være med i 1975 å bygge opp Forbundsenteret Haugtun som et senter for kulturell kreativitet, teologisk fornying og internasjonalt solidaritetsarbeid. Haakon bodde selv på Haugtun i 5 år. Senteret er siden solgt, men drives videre i samme ånd.

Som fagfilosof tilknyttet både ADH og KLH tok Smedsvig Hanssen i 1993 initiativ til opprettelsen av Studiesenteret Metochi på øya Lesbos i Egeerhavet. Lenge hadde han hatt en ide og et ønske om å etablere et studiested for norske studenter der religion, filosofi, etikk og samfunnsspørsmål og økologi kunne undervises og diskuteres så nær kilden som mulig. Hans entusiasme tente også andre, og sammen med dyktige medspillere er Metochi gjort til en suksess. HiA overtok driften av senteret i 1995.

Ja, Haakon, (jeg kjenner deg såpass godt at nå legger jeg bort den formelle tiltaleformen) veldig mange er deg og dine samarbeidspartnere stor takk skyldig for oppfinnsomhet, initiativ, pågåenhet, utholdenhet og entusiasme. Hundrevis av studenter, men også universitets- og høgskoleansatte, byråkrater og andre ser tilbake på både ett og flere Lesbosopphold med stjerner i blikket: Annerledes! Berikende! Forandrende!

Haakon er også initiativtakeren til forskningssenteret Xristos like i nærheten av Metochi. Et sted hvor forskere og andre kan arbeide i fred og ro under den greske himmel og en varmende sol. Dette er til de grader ditt prosjekt, Haakon, som initiativtaker, planlegger, arkitekt, entreprenør og daglig leder.

Kongens fortjensmedalje i gull begrunnes også med så mye annet. La meg stikkordsmessig nevne:

Lederverv i toppledelsen av World Student Christian Federation.

Engasjert kursarrangor for amerikanske pensjonister.

Særlig Afrika-orientert distriktssekretær i FN-sambandet i Agder og Telemark. Mange prosjekter!

Glimrende pedagog.

Engasjert fylkespolitiker.

Dyktig og nyskapende faglitterær forfatter.

Og i alle disse sammenhengene tydeliggjøres din nytenkning, din entusiasme og din grunderstil i stort og smått.

Og kanskje viktigst av alt, men nok ikke alene kvalifiserende til Kongens gull: Du er et varmt medmenneske som ikke bare ønsker det beste for andre, men gjør noe med det!

La meg avslutte der jeg begynte:

Som konstituert fylkesmann i Vest-Agder er det en stor glede for meg å kunne utdele Kongens fortjenstmedalje i gull til Haakon Smedsvig Hanssen. Du mottar en høy utmerkelse som tegn på samfunnets takknemmelighet for din innsats!

Du kan også se fram til å bli mottatt av H.M. Kongen og får da anledning til å takke for utmerkelsen.

Her er noen linker til Haakon Smedsvig Hanssens HiA-relaterte aktiviteter:

Pål Repstad: Da Haakon fant et kloster

Høgskolen på Lesbos – HiAs skriftserie - supplert med en ny bok i skriftserien i 2003:

Her er et par av Smedsvig-Hanssens bøker - og en til - og enda en:

En historie fra bygda han bor i - Søgne: