Internasjonal tungvekter ny HiA-professor

Paul J. Thibault er tilsatt som professor i språkvitenskap/humanistisk medievitenskap ved Fakultet for humanistiske fag, Institutt for nordisk og mediefag. Thibault arbeider i dag ved Universitetet i Venezia, og bringer med seg en superlang meritt- og publikasjonsliste til HiA.

Professor Thibault

får nå tilbud om professorat, og får bruke tiden fram til månedsskiftet til å vurdere om han vil bytte ut Sukkenes bro og Venezia med Lundsbroa og Kristiansand.

Fra Newcastle, Australia

Paul J. Thibault er i utgangspunktet fra Newcastle i Australia,

men har en lang og omfattende internasjonal karriere som inkluderer arbeid ved universiteter i Australia, Italia, Canada, Spania, Hong Kong og England. Akkurat nå gjester han Lingnan University i Hong Kong.

Han har bodd i Italia siden 1984, og er i dag førsteamanuensis - associate professor - i engelsk språk og lingvistikk ved Dipartimento di Scienze del Linguaggio, Università Ca' Foscari, Venezia.Publikasjonslisten hans består for en stor del av tunge fagbøker og artikler i de mest anerkjente internasjonale vitenskapelige tidsskriftene.

I sitt faglige virke er Thibault kjent for å bryte nytt land, ikke minst ved at han er ukonvensjonell og hopper bukk over tradisjonelle faglige territorialgrenser omtrent som en hekkeløper.

På forskerkurs og konferanse på HiA i mai

En av professor Paul J. Thibaults spesialiteter er utviklingen av fagfeltet multimodalitet, som har vokst fram fra forskningsmiljøet i sosialsemiotikk.

"Semiotikken – eller tegnvitenskapen - er en kjernevitenskap i alle disipliner som studerer mennesket. Semiotikken tar mål av seg til å vise hvordan mennesker skaper kultur og at de på den måten omformer og overskrider sine naturgitte forutsetninger", skriver professor i tekstvitenskap ved Universitetet i Oslo, Kjell Lars Berge. - Semiotikken studerer resultatet av meningsskaping – det vil si tekster. Les mer her - i UiOs forskningsmagasin Apollon.

Fagfeltet multimodalitet er spesielt interessant for medievitenskap, siden den studerer tekster og andre ytringer som utnytter ulike typer semiotiske ressurser og system.

I mai foreleser professor Paul J. Thibault på forskerkurs og konferanse i multimodalitet ved Fakultet for humanistiske fag.

Her kan du lese Thibaults egen introduksjon til konferansen: