Internasjonal dag på UiA

UiA er et internasjonalt universitet, det fikk man se på Internasjonal dag. 40 utvekslingsstudenter fra 20 nasjoner stilte opp i vrimlehallen med informasjon og inspirasjon om sitt eget universitet og hjemland.

-Hensikten med denne dagen er å promotere utveksling, sier Eileen Moneel, president i Erasmus Student Network (ESN) på Agder. ESN er en av de største internasjonale studentorganisasjonene.

-Ved å arrangere dette fremmer vi at det er et stort internasjonalt miljø på UiA, og vi vil få flere til å dra på utveksling, sier Daniel Meisler, som er økonomiansvarlig i ESN. Det er mange internasjonale studenter på UiA. I løpet av et studieår har 200 personer fra andre land hørt på forelesninger, klødd seg i hodet på lesesalene og hatt det sosialt i kantina.

Bak et av bordene sitter Prue Mercer, som kommer fra Australia.- Det er flott å være her, sier hun. Prue skal studere her i et halvt år, og hjemme tar hun political science. - Jeg kan ta fag her som jeg ikke kan ta hjemme, blant annet europeisk politikk. Nå har jeg har vært her i en måned og jeg synes folk er veldig hjelpsomme, sier hun. Det er mye interesse for standen deres, og hun synes det ser ut til at flere kan tenke seg en tur til Australia. I løpet av dagen var det informasjonsmøter om å være på utveksling fra UiA, og fire norske studenter snakket om sine erfaringer. Til slutt var det en ordentlig smaksprøve; studentene serverte mat fra sine hjemland.