HiA med i Norsk senter for forskningssamarbeid med Frankrike

Høgskolen i Agder er nå, sammen med høgskolene i Stavanger og Bodø, tatt opp som medlem i Norsk senter for forskningssamarbeid med Frankrike. Medlemskapet gjør det lettere for HiA-forskere og stipendiater å få kontakt med franske forskningsmiljøer og enkeltforskere.

Medlemskapet i Centre de Coopération Franco-Norwégienne en Sciences Sociales et Humaines ble markert på et seminar i Paris onsdag 29. oktober, der de nye medlemmene presenterte seg og skisserte sine visjoner og strategier for internasjonalt forskningssamarbeid, med vekt på Frankrike. - Senterets oppgave er i første rekke å være et servicekontor for norske forskere innen samfunnsvitenskap og humaniora. Formålet er å stimulere til mer forskningssamarbeid innen disse fagområdene, ikke minst gjennom å yte

assistanse til norske forskere og stipendiater som ønsker et Frankrike-opphold, forteller dekanus Ole Letnes (bildet) ved Fakultet for humanistiske fag , som var tilstede på seminaret i Paris sist onsdag.Han forteller også at høgskolens medlemskap i senteret muliggjør en betydelig styrking av forskersamarbeidet med Frankrike innen humanistiske fag og samfunnsfag.

- Eksempelvis yter senteret støtte til norske forskere som ønsker kontakt med franske miljøer eller enkeltforskere, herunder hjelp til norske stipendiater med å kontakte franske forskningsinstitusjoner, lesesalsplass, adgang til arkiver o.l. Videre bistår senteret ved planlegging og praktisk tilrettelegging av møter, seminarer, kurs og ekskursjoner i Frankrike, sier han.

Senteret er samlokalisert med La Maison des Sciences de l'Homme (MSH) i sentrum av Paris (6. arrondissement ), og senteret nyter godt av denne institusjonens infrastruktur og kontakter.