Første utflyttede Oslo-doktorand

Dekanus Ole Letnes ved Fakultet for humanistiske fag var lørdag settedekanus for Universitetet i Oslo da stipendiat Signe Oksefjell Ebeling – fra Hornnes i Setesdal – disputerte for sin doktorgrad.

For Høgskolen i Agder var denne disputasen ekstraordinær. Årsaken er at det var første gang Universitetet i Oslo flyttet en disputas til HiA. Universitetene i Bergen og Trondheim har tidligere lagt disputaser til HiA.

En ekstra fjær i den akademiske hatten var det også at Universitetet i Oslo ikke bare flyttet disputasen ut, men også ga HiA oppdraget med hele gjennomføringen – inkludert ledelsen av disputasen – ved at HiA også stilte med sette-dekanus.

- Det er første gang en av våre dekaner fungerer som sette-dekanus, sier HiA-rektor Ernst Håkon Jahr fornøyd.

Både de to prøveforelesningene og disputasen gikk for øvrig bare godt for doktoranden Signe Oksefjell Ebeling, nær sagt naturligvis.

Mer om Signe Oksefjell Ebelings avhandling kan du lese her :