Første disputas på IKT - som videokonferanse

Torsdag 24. september disputerer Carlos Adrian Gutierrez Diaz de Leon for doktorgraden ved Fakultet for teknologi og realfag, som den første på UiAs doktorgradsprogram i IKT. Det mest spesielle er imidlertid at opponentene diskuterer avhandlingen som en videokonferanse fra henholdsvis Tunisia og Korea.

Avhandlingen Carlos Adrian Gutierrez Diaz de Leon har skrevet handler om hvordan avansert simulering gjør at industrien kan forbedre kommunikasjonen for oss som bruker mobilt bredbånd. For eksempel gi oss bredbåndskvalitet når vi sitter i 250-300 kilometer i timen ombord i et høyhastighetstog.

Fakultet for teknologi og realfags doktorgradsprogram i IKT:

Slik beskriver kandidaten selv temaet i avhandlingen:

Av Carlos A. Gutiérrez

Mange analytikere tror at den trådløse kommunikasjonsbransjen vil oppleve en ny revolusjon når det forestående MBWCS ("mobile broadband wireless communication system") får sin kommersielle debut.

Disse nye systemene er utviklet for å kombinere det beste av moderne faste trådløse bredbånd nettverk og mobile tredjegenerasjonssystemer med sikte på å levere bredbånd multimedietjenester til brukere på farten. MBWCS forventes å levere høyhastighetstjenester, slik som tale over IP og "video on demand", for brukere som reiser for ekempel med høyhastighetstog!

For å utvikle, teste og optimalisere transmisjonssystemer for MBWCS bruker ingeniører ofte simulatorer. Computersimulatorene gir en kraftig, reproduserbar og rimelig måte å vurdere systemytelsen på. De fleste problemene som påvirker resultatene av mobile kommunikasjonssystemer, for eksempel demping og forsinkelse av signaler og variasjoner i signalstyrke, er forårsaket av kanalen. Av denne grunn viser det seg at å velge en passende kanalsimuleringsmodell er grunnlegende for laboratorieanalysen av MBWCS. Betydningen av kanalsimuleringsmodeller er så høy at den uavhengige organisasjonen for standardisering i europeisk telekommunikasjon (ETSI) nylig har gitt ut spesifikasjonene for deres utvikling.

Mobilkommunikasjonsgruppen (MCG) ved Universitetet i Agder (UiA) har siden starten i 2002 aktivt jobbet med utformingen av kanalsimuleringsmodeller for å analysere state-of-the-art mobile kommunikasjonssystemer.

I år er en doktoravhandling avsluttet, utført av et medlem av MCG - forfatteren av denne artikkelen. Avhandlingen er av eksperter som er utpekt til å vurdere arbeidet vurdert til å "oppfylle sitt formål å utvikle nøyaktige og effektive kanalsimulatorer for MBWCS" og videre "inneholde et høykvalitetsbidrag til design og analyse av kanalsimuleringsmodeller for studiet av moderne trådløse kommunikasjonssystemer".

Avhandlingen med tittelen "Channel Simulation Models for Mobile Broadband Communication Systems", blir publisert i serien Doktoravhandlinger ved Universitetet i Agder, og manuskriptet blir offentlig tilgjengelig ved UiAs bibliotek.

Les avhandlingen i AURA - Agder University Research Archive,som er et digitalt arkiv for vitenskapelige artikler, avhandlinger og masteroppgaver fra ansatte og studenter ved Universitetet i Agder.

Torsdag 24. september 2009 kl 10:15 disputerer stipendiat Carlos Adrián Gutiérrez Díaz de León for graden philosophiae doctor (ph.d.) i UiAs doktorgradsprogram i ”Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT)”, tidligere UiAs doktorgradsprogram i ”Mobile kommunikasjonssystemer: nettverk, sikkerhet og formelle metoder”. Carlos Adrián Gutiérrez Díaz de Leóns avhandling har tittelen ”Channel Simulation Models for Mobile Broadband Communication Systems”.

Prøveforelesning over oppgitt emne ”The role of the mobile WiMAX standard for the air interface of broadband wireless communication systems” blir holdt torsdag 24. september kl. 0900 – 09:45.

Disputas:

Disputasen foregår som en videokonferanse, der selve disputasen foregår ved Universitetet i Agder, Campus Grimstad i rom 325, mens opponentene sitter i henholdsvis Tunisia og Korea.

Instituttleder, professor Andreas Prinz, UiA, leder disputasen.

1. opponent er førsteamanuensis Néji Youssef, Ecole Supérieure des Communications de Tunis, SUP'COM, Tunisia

2. opponent er professor Dongwoo Kim, Hanyang University, Department of Electrical Engineering and Computer Science, Korea

Leder av bedømmelseskomiteen er professor Jose J. Gonzalez (komitéadministrator), Universitet i Agder, Fakultet for teknologi og realfag

Veileder for Carlos Adrián Gutiérrez Díaz de León er professor Matthias Pätzold, UiA, medveileder er professor Frank Reichert, UiA

Personalia:

Carlos Adrián Gutiérrez Díaz de León tok bachelorgraden ved Universidad Autónoma de Aguascalientes, UAA, Mexico i 2002, og mastergraden ved Centro de Investigación Científica y de Educación Superior de Ensenada, CICESE, Baja California, Mexico, i 2006, begge i elektroteknikk med fordypning i telekommunikasjon.

Samtidig studerte han ved Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), Barcelona, Spania, og avsluttet i 2005 med diploma de estudios avanzados (DEA).