Fant sjelden manet i Helleviga

To studenter fant et prakteksemplar av et hulaskjørt – en fjern slekning av den beryktede maneten portugisisk krigsskip – på ekskursjon til Helleviga i Søgne nylig. Maneten observeres bare noen få ganger i året i Norge.

- Det var veldig spennende. Vi var på feltundervisning og lette etter småkryp i fjæra. Egentlig hadde vi ikke funnet noe denne dagen. De var egentlig ganske grått. Og så fant vi denne. Og da ble selvfølgelig dagen helt anderledes, sier førskolelærerstudentene Ena Hadzic og Petter Elserud.

- Ikke bare vi ble forundret og overrasket da vi fant den. Det ble ogås lærererne våre Yngvar A. Olsen og Kirsti Vindal Halvorsen. De ble kjempeengasjert!, sier de to.

Studentene forteller også at maneten var i live da de fant den, men at den var temmelig svak, og at den døde etter kort tid. Heldigvis fikk de tatt noen flotte bilder først. Se dem til høyre her! Nå skal hele opplevelsen og det de finner ut om ut om maneten sammenfattes i en innleveringsoppgave.

Maneten de fant viste seg å høre til gruppen kolonimaneter (Siphonophora) og heter Physophora hydrostatica. Den ble først beskrevet av Linnes elev Forsskål i 1775. Den er en dypvannsmanet som vanligvis holder til lenger sør i Atlanterhavet, i Stillehavet og i Det indiske hav, men som av og til kommer inn til norskekysten. Den ble observert i Høvåg i sommer, og nå også i Helleviga i Søgne. Maneten har kallenavnet “hulaskjørt”. Den er giftig, men ikke fullt så giftig som sin slektning portugisiske krigsskip.

- Sannsynligvis driver de nordover til våre trakter på grunn av en storm eller uvær lengre sør. Det kan også være at Golfstrømmen tar meg seg individer fra en større oppblomstring i sør, forteller førsteamanuensis Yngvar A. Olsen på Institutt for naturvitenskapelige fag.

Olsen forteller også at en kolonimanet som dette består av mange spesialiserte individer som lever sammen i en koloni. Noen er ernæringsindivider, andre forsvarsindivider osv.

- Den ser også ut til å ha en blære for oppdrift på toppen med et “øye” på. De røde "bananene" er trolig forsvarsindividene med sterke neslekjertler, sier han.

Les mer om funnet av den skjeldne manten her!

OBS: Bildene av hulaskjørt-maneten er tatt av studentene.