Disputerer på sikkerhetsløsninger for automatiske overvåkningssystemer

11. april disputerer Yi Ren på en ph.d-avhandling han har skrevet i UiAs Fakultet for teknologi og realfags doktorgradsprogram «Mobile kommunikasjonssystemer».

Innsamling av data fra nettverk av trådløse sensorer er blitt svært populært til mange formål. Slike sensorer kan lett settes ut og samle inn mange forskjellige datatyper som for eksempel kan gjøre det effektivt for en operatør å styre industrimaskiner, eller brukes til å bearbeide data som temperatur, hvor biler er i trafikken, overvåke pasienter i sykehus osv. Slike trådløse nettverk kalles «Wireless Sensor Network»s eller WSNs.

Men det fins også en rekke WSNs som ikke kommuniserer kontinuerlig med en operatør, men som på tilsvarende måte som WSN’ene samler inn store datamengder. Disse overfører dataene periodisk til en sentral enhet. Disse kalles Unattended WSNs (UWSNs), og det er her Yi Ren har forsket på sikre løsninger for mellomlagring og overføring av data.

Yi Rens forskning i forbindelse med doktorgradsavhandlingen har resultert i fire vitenskapelige artikler hvor en er trykt og tre er antatt, samt ni konferansepapers.

Slik beskriver kandidaten selv essensen i avhandlingen:

In recent years, the area of Wireless Sensor Networks (WSNs) has been extremely popular in both the research community and industries. A WSN usually consists of a large amount of different types of sensor nodes that are able to monitor a wide variety of ambient conditions such as temperature, humidity, vehicular movement, pressure, etc. These sensor nodes can be easily deployed at a low cost for military and homeland security applications such as battlefield surveillance, as well as for civilian areas such as environment monitoring, E-health, and industrial automation.

Once a WSN is deployed, sensors may generate a large volume of data during its lifetime. These large amounts of data have to be stored somewhere for future data retrieval and data analysis. The traditional way to collect data sensed by sensor nodes is that sensor nodes forward the data to a sink (or base station) immediately once they sense them. Although many WSNs operate in such an on-site mode, there are WSN applications that do not fit into the real time data collection mode. For example, data collection in Unattended WSNs (UWSNs) relies on the periodical appearance of a mobile sink. As most existing security solutions developed for traditional WSNs rely on the presence of a trusted third party, it makes them not applicable to UWSNs directly. This motivates the research on security mechanisms for UWSNs.

This dissertation contributes to security mechanisms in UWSNs from three important aspects, as, confidentiality and reliability, trust management, and capture resistance, considering the fact that a trusted third party does not exist in such networks. The outcome of this research was published in 1 published and 3 submitted journal articles, and 9 conference papers.

Hele avhandlingen kan leses på Agder University Research Archive (AURA), som er et digitalt arkiv for vitenskapelige artikler, avhandlinger og masteroppgaver fra ansatte og studenter ved Universitetet i Agder.

Disputasfakta:

Kandidaten: Yi Ren ble født og vokste opp i Wuhan, Kina. I 2007 tok han mastergraden ved Wuhan University of Technology, Wuhan, Kina. Tittelen på masteroppgaven var “Research of remote health care system based on wireless sensor network”. Fra august i 2007 har han arbeidet med sin ph.d-avhandling ved UiAs Fakultet for teknologi og realfag, i programmet "Mobile kommunikasjonssystemer".

Prøveforelesning og disputas finner sted i: Rom A2 135, UiA Campus Grimstad. Instituttleder Andreas Prinz, Institutt for IKT, UiA leder disputasen.

Tid for prøveforelesning: Kl 10:00, onsdag 11. april 2012.

Oppgitt emne for prøveforelesning: "Deep Packet Inspection and Network Security"

Tid for disputas: Kl 12:30, onsdag 11. april 2012.

Tittel på avhandling: "Security mechanisms in unattended wireless sensor networks"

Opponenter:

Førsteopponent: Professor Igor Kotenko, St. Petersburg Institute for Informatics and Automation of the Russian Academy of Science, Russland.

Annenopponent: Professor Stig Frode Mjølsnes, Institutt for telematikk, NTNU

Bedømmelseskomitéen har vært ledet av professor Frank Reichert, Institutt for IKT, UiA

Hovedveileder i doktorgradsarbeidet har vært: Professor Vladimir A. Oleshchuk, Institutt for IKT, UiA, mens professor Frank Li, Institutt for IKT, har vært biveileder.