Disputerer på «narrativ rettferdighet» - felles forståelse av historien

Kjetil Koskela Grødum disputerer for ph.d.-graden i religion, etikk og samfunn torsdag 8. og fredag 9. november 2012. Fredagens forsvar av avhandlingen finner sted på Stiftelsen Arkivet.

Det er første gang en disputas ved et av UiAs doktorgradsprogrammer flyttes ut av institusjonen. Prøveforelesningen holdes på Campus Kristiansand.

Mer om avhandlingen på Stiftelsen Arkivets nettsider:

Mer om forskning ved Institutt for religion, filosofi og historie på instituttets nettsider:

Slik beskriver kandidaten selv essensen i avhandlingen:

“Narrativ rettferdighet”

Etter nasjonale og internasjonale kriser som folkemordet i Kambodsja på slutten av syttitallet og terroraksjonen i Norge 22. juli 2011 er det et stort kollektivt behov for rettferdighet og sannhet.

For å sikre at en kan lære av fortiden og legge grunnlaget for en fredelig og demokratisk fremtid, er det helt avgjørende at disse behovene møtes på en riktig måte.

Prosesser ment å ta et oppgjør med fortiden for å legge grunnlaget for en fredelig fremtid blir betegnet som overgangsrettferdighetsprosesser.

Narrativ rettferdighet er en ny teori innen feltet overgangsrettferdighet. Til nå har dette feltet vært dominert av jussens begreper og modeller. Samtidig har praktiske metoder for å sikre overgangsrettferdighet blitt stadig mer utvidet, ut over rettsapparatets grenser, til å inkludere minnemarkeringer, undervisning, kunstprosjekt og så videre.

Narrativ rettferdighet handler da om å forklare hvordan det å ta et rettslig oppgjør med fortiden også handler om hvilke historier som etableres som del av kollektive minner og historiebevissthet.

Avhandlingen baserer seg på feltstudier fra rettsoppgjøret som i dag finner sted i Kambodsja.

Et av de viktigste funnene er at flere av ofrene for folkemordet under Røde Khmer regimet er mer opptatt av at det skal bli etablert en felles sannhet om det som hendte, enn at overgriperne skal få strengest mulig straff.

Vi trenger ikke gå så langt som til Kambodsja for å forstå hvordan teorien om narrativ rettferdighet kan komme til anvendelse. I Norge etter 22. juli har vi sett et liknende behov for å etablere felles sannheter og fortelleringer om det som hendte.

Teorien om narrativ rettferdighet forsøker å forklare hva slike prosesser handler om.

Disputasfakta:

Kandidaten: Kjetil Grødum (35) er født og oppvokst i Arendal. Grødum ble høyskolekandidat i økonomi og adm. fra HiA i 1999. I 2001 tok han mellomfag i psykologi fra UiT og UiB og i 2003 tok han mastergrad i offentlig adm. og ledelse ved UiA. Masteroppgaven hadde tittelen “Modellenes autoritet og fortellingenes krise”.

Grødum er nå ansatt som assisterende direktør og forskningsleder ved fredssenteret Stiftelsen Arkivet i Kristiansand.

Prøveforelesningen finner sted i Auditorium B1-001 – UiA Campus Kristiansand. Dekan ved Fakultet for humaniora og pedagogikk Ernst Håkon Jahr leder disputasen.

Tid for prøveforelesning: Torsdag 8. november kl. 14.15

Oppgitt emne for prøveforelesning: “What are the similarities and differences between Buddhist and Christian concepts of justice, forgiveness and reconciliation? What implications might your answer have for the implementation of transitional justice processes which follow international legal norms in Buddhist majority societies.”

Disputasen finner sted i Stiftelsen Arkivet, Vesterveien 4, 4613 Kristiansand S

Tid for disputas: Fredag 9. november kl. 12.15

Tittel på avhandling: “Narrative Justice. A Study of Transitional Justice in Cambodia Discussed on the Basis of Elements From Paul Ricoeur’s Philosophy.”

Opponenter:

Førsteopponent Ulla Schmidt, Dr.theol. Stiftelsen Kirkeforskning (KIFO)

Annenopponent David Tombs, Ass. Professor, Department of Ecumenics Trinity College, Dublin.

Bedømmelseskomitéen har vært ledet av professor David Herbert, UiA

Veiledere har vært professor II Jan Olav Henriksen og professor LeRon Shults (hovedveiledere), og professor Pål Repstad (bi-veileder), alle UiA.

Avhandlingen er tilgjengelig for interesserte i AURA (Agder University Research Archive) på denne lenken: