Disputerer på metoder for softwareutvikling i tingenes internett

Selo Sulistyo avlegger ph.d-graden i informasjons- og kommunikasjons-teknologi ved Universitetet i Agder 14. september 2012. Hans forskning ser på metoder for softwareutvikling i tingenes internett.

I fremtidens internett ser man for seg en sammenslåing av ulike datanettverk - Internet of Things, Internet of People, Internet of Media og Internet of Services - til en felles global IT-plattform med sømløse nettverk. Milliarder av smarte enheter vil kobles til Internett.

Enheter på alle nivåer gir en funksjonalitet som kan benyttes, ikke bare av mennesker, men også av andre apparater og enheter. Dette åpner muligheten for at en enhet kan styre andre enheter og sammen danne en fellesapplikasjon (composite application).

Fakultet for teknologi og realfags doktorgradsprogram med spesialisering i IKT:

Slik beskriver kandidaten selv essensen i avhandlingen:

Metoder for softwareutvikling i tingenes internett

A typical example of an environment containing embedded services is a smart home where a residential gateway is controlling and managing home devices. In this type of dwelling, it is possible to maintain control of doors and window shutters, valves, security and surveillance systems, multimedia devices that are parts of home entertainment systems, etc. With the Internet of things concept, the owner of a smart house can compose these devices to function as a new composite application. From the software developer perspective, this new composite application can be developed by composing the services that embeds on the smart devices. One important question of the establishment of such service-based applications is their deployment method on personal and embedded devices. For each device with different abilities and the configuration is different customized code is required.

This work proposes a method that is independent of language, bottom-up and model-driven development. The three most important contributions are a model-driven approach to service creation, an automatic service presentation of pre-made services, and a new method for handling the device capability and configuration. With these, the software developer defines a model of a service-based application using pre-made service models, while the code for a particular target device can be automatically generated from the model.

Disputasfakta:

Kandidaten: Selo Sulistyo er født og oppvokst i Yogyakarta, Indonesia. Han tok bachelorgraden i elektroteknikk med spesialisering i kontrollsystemer i 1996. Bachelorprosjektet hadde tittelen "Reconfigurable I/O system based on 8088 microprocessor". Deretter tok han mastergrad i informasjons- og kommunikasjonsteknologi ved Universitetet i Agder i 2003. Masteroppgaven hadde tittelen "Model-driven architectures og integration of legacy systems". Selo Sulistyo er nå ansatt som universitetslektor ved Department of Electrical Enginering, ved Gadjah Mada University i Yogyakarta, Indonesia.

Prøveforelesning og disputas finner sted i Rom C5-072, UiA Campus Grimstad. Assisterende instituttleder, universitetslektor Morgan Konnestad, leder disputasen.

Tid for prøveforelesning: Fredag 14. september 2012 kl 10:00

Oppgitt emne for prøveforelesning: “Which role might model-based engineering play in software certification?”

Tid for disputas: Fredag 14. september 2012 kl 12:30

Tittel på avhandling: “Model-driven and Compositional Service Creation in the Internet of Services

Opponenter:

Førsteopponent professor Peter Herrmann, NTNU

Annenopponent associate professor Ileana Ober, Université Paul Sabatier, Frankrike

Bedømmelseskomitéen har vært ledet av førsteamanuensis Geir Køien, Institutt for IKT, UiA

Veiledere i doktorgradsarbeidet var professor Andreas Prinz og professor Frank Reichert, Institutt for IKT, UiA