Disputerer på bestselgere i kiosk og bibliotek

Cecilie Naper disputerer fredag 15. juni 2007 for ph.d.-graden ved Høgskolen i Agder med avhandlingen ”Bestselgere” i bibliotek og kiosk. Kvinner, lesning og fascinasjon”. Naper har begått en litteratursosiologisk studie i leselyst fra Sigrid Undset til Margit Sandemo.

Cand. philol Cecilie Naper (f. 1954) er førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo, Institutt for bibliotek og informasjonsvitenskap. Hun har hovedfag i nordisk fra 1981. Hun har tidligere arbeidet som lektor og forlagsredaktør, og har skrevet en rekke bøker og artikler innenfor emnet litteratursosiologi.

Både disputas og prøveforelesning foregår i Clara Holsts auditorium, Sigrid Undsets hus på Kampus Kristiansand. Både disputas og prøveforelesning er åpne for alle interesserte.

Prøveforelesningen holdes torsdag 14. juni 2007, kl. 18:15

Oppgitt emne er: ”Elise Aubert: Dagny. Kjærlighetsdrøm for kvinner anno 1882 – kiosklitteratur eller biblioteklitteratur?”

Disputasen holdes fredag 15. juni 2007, kl. 10:15

Første opponent er professor Gudleiv Bø, Universitetet i Oslo

Annen opponent er professor Berit Juncker, Danmarks Biblioteksskole.

Tredje medlem i bedømmelseskomitéen er førsteamanuensis Elise Seip Tønnessen, Høgskolen i Agder.

Disputasen ledes av dekan Ole Letnes, Fakultet for humanistiske fag, Høgskolen i Agder.

Veileder for doktoranden er professor Unni Langås, Høgskolen i Agder.

Cecilie Naper om avhandlingen i kortform

"I avhandlingen analyseres den mest utlånte og solgte litteraturen i bibliotek-Norge og i kiosk-Norge de siste femten årene. Det litterære materialet spenner fra nobelprisbelønte Sigrid Undset via kritikerprisbelønte Herbjørg Wassmo til folkets favoritt Margit Sandemo. Samtidig behandles kritikken (og like ofte ikke-kritikken) av denne litteraturen. Leserne og deres litterære smak, utdanning og øvrige kulturvaner analyseres, og forholdet mellom litteraturpolitikk og lesevaner i et bokmarked i rask forandring diskuteres. Sist, men ikke minst problematiseres det vanskelig gripbare fenomenet ”litterær kvalitet”. Begrepet ”litterær fascinasjon” analyseres som et fenomen som består av både relativt bestandige og av kulturtypiske og foranderlige elementer. Kjærlighets- og dannelsesfortellingas historie risses opp fra folkeeventyr som Askepott og Kvitebjørn kong Valemon via den viktorianske og passive 1800-tallsheltinna til aktive og kjempende eldre og nyere kjærlighetsheltinner som en Kristin Lavransdatter eller en Silje Arngrimsdatter. Lesernes litteraturvalg og lesevaner ses i sammenheng med deres sosiale bakgrunn og med deres utdanning, kultur- og tv-vaner."

Mer om avhandlingen i artikkelen "Nær sammenheng mellom bokkjøp og utlån" i tidsskriftet Bok og Samfunn 2006

og på Norsk bibliotekforums nettsider: "Biblioteket i lomma på bokbransjen?"