Disputerer om krigsflyktningers overlevelse

Gwynyth Marshall Øverland disputerer for ph.d.-graden med en avhandling der hun har fulgt tre grupper flyktninger fra krigssoner i Kambodsja. Analysen av erfaringene deres med hensyn til hvordan de lever etter traumatiske opplevelser sine danner bakgrunnen for Øverlands forslag til hvordan mottak av krigsflyktninger kan bli endret til det bedre.

English text - please scroll down:

Sosiolog Gwynyth Øverland har fulgt UiAs doktorgradsprogram i Religion, etikk og samfunn ved UiAs Fakultet for humaniora og pedagogikk. Disputasen foregår på UiAs Campus Kristiansand fredag 24. august 2012. Doktorarbeidet er finansiert av Helse SørØst RHF.

Slik beskriver kandidaten selv essensen i avhandlingen:

Post-traumatisk overlevelse

Hva avgjør hvor godt flyktninger fra krigssoner klarer å tilpasse seg nye liv, og hva slags støtte er vesentlig?

Til sin doktoravhandling har Gwynyth Øverland fulgt tre grupper overlevende fra Kambodsjas Khmer Rouge-regime. Hun har analysert egenskapene og innstillingene til 30 personer som viste spesiell motstandsevne etter krig og traumatiske overgrep.

Hittil har erfaringer til krigsflyktninger vært anvendt i liten grad. De 30 kambodsjanerne som doktoranden studerte viste trygghet, solidaritet, en sterk arbeidsmoral og gode tilpasningsevner.

Motstandsressursene viste seg å være forankret i informantenes kultur og religion. Selv om det finnes psykososiale retningslinjer for å kartlegge kulturene folk er flyktet fra, kan forklaringene til overlevende som har klart seg bra være til nytte for moderne flyktninghjelp.

Med dette arbeidet vil Gwynyth Øverland bidra til å gjøre kunnskapen bedre tilgjengelig, slik at omsorgen for nyankomne krigsflyktninger kan bli mer ressursorientert enn i dag.

Et intervju-opplegg som helse -og sosialarbeidere kan bruke for å kartlegge kulturell motstandsevne inngår i arbeidet.

Disputasfakta:

Kandidaten: Gwynyth Marshall Øverland er født og oppvokst i USA og studerte ved Vassar College. Hun tok hovedfag i sosiologi ved UiO i 1998. Hovedoppgaven hadde tittelen "Culture and survival: the continuity of cultural practices among Cambodian refugees in Norway". Øverland er seniorrådgiver på det Regionale ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging (RVTS Sør) og Sørlandet sykehus i Kristiansand, med spesialisering i flyktninghelse og tvungen migrasjon.

Prøveforelesning og disputas finner sted i: Auditorium B2006, UiA Campus Kristiansand. (Finn fram: Gå inn hovedinngangen, sving til høyre innover Vilhelm Krags hall og ta trappen til annen etasje og sving til høyre inn i auditoriebygget.) Førsteamanuensis Helje Kringlebotn Sødal leder disputasen.

Tid for prøveforelesning: Fredag 24. august 2012 kl. 10.00

Oppgitt emne for prøveforelesning: : "Do Educational programs in transcultural psychiatry have any effect? How might a sociologist of religion measure and evaluate their impact?»

Tid for disputas: Fredag 24. august 2012 kl. 12.30

Tittel på avhandling: «Post traumatic survival: a study of Cambodian resilience»

Opponenter:

Førsteopponent: Professor emerita Grace Davie, Department of Sociology and Philosphy – University of Exeter, UK

Annenopponent: Professor dr. med. Edvard Hauff, Enhet for utdanning og fagutvikling, psykisk helse Oslo Universitetssykehus/UiO

Bedømmelseskomitéen har vært ledet av førsteamanuensis Dagfinn Ulland, UiA

Veileder i doktorgradsarbeidet var: Hovedveileder professor Ole Riis, bi-veileder: Leder av Poliklinikk for psykosomatikk og traumer (PST) ved Sørlandet sykehus HF, dr. med Birgit Lie.

Press release - English textPost traumatic survival

Gwynyth Overland

Why do some who survive traumatic events recover and thrive, while others do not? This study sets out to discover what successful survivors of the Khmer Rouge found instrumental for their survival and mental health. The aim is to make a contribution to the understanding of their resilience, understood as the ability to recover from misfortune or change, and to the psychosocial rehabilitation of survivors of war crimes and other traumatic events.

Findings suggest that the resilience of the Cambodians interviewed builds on self-reliance, a strong work ethic and social integration, all founded in a worldview. For these survivors, religion and culture have provided a secure ‘knowledge’, both of how to act and of how to understand the traumatic events of the Khmer Rouge regime. Guidelines for accessing patients’ cultural backgrounds are available, but health workers often fail to access the cultural resources used by survivors in building personal and group resilience. Proposals from the project are incorporated in a cultural resilience interview scheme for the use of health and social workers wishing to do resilience work with war survivors.

Personalia

Overland was born and raised in New England, USA and attended Vassar College. She completed her Masters degree in sociology at the University of Oslo in 1998, with a dissertation entitled "Culture and survival: the continuity of cultural practices among Cambodian refugees in Norway". She is currently senior advisor at the Regional trauma centre in Southern Norway (RVTS Sor) and Sorlandet hospital trust(SSHF). Her field of expertise is forced migration.

Overland’s doctoral studies were carried out in the program Religion, ethics and society at UiA. The project manager was department head Birgit Lie, SSHF, and the principle supervisor was professor Ole Riis, UiA. Her doctoral studies were funded by the Southern Norway regional health authority (Helse sørøst RHF).

Gwynyth Overland’s doctoral thesis, Post traumatic survival: a study of Cambodian resilience will be defended at the Universitety of Agder on 24 August 2012.