Disputas: Digitale verktøy krever mye av mattelærere

Det er svært krevende å innføre digitale verktøy i matematikkundervisningen i videregående skole, fordi programvaren kan føre til at elevene vil løse oppgavene på en annen måte enn ved tradisjonell undervisningsmetode. Det stiller høye krav til lærernes mattekompetanse, viser avhandlingen som Mary Billington forsvarer for doktorgraden ved UiA 3. februar.

Her er kandidatens egen oppsummering av avhandlingen:

Lærernes bruk av digitale verktøy i matematikkundervisingen i den videregående skolen

Forskjellige digitale verktøy har vært brukt i matematikkundervisningen i den videregående skolen siden 1980-tallet. I løpet av de siste 2-3 årene har mange skoler tatt i bruk individuell PC med matematisk programvare for elevene og flere skoler har også gått helt bort fra blyant og papir i matematikkundervisningen.

Mary Billington disputerer 3. februar 2010 for doktorgrad i matematikkdidaktikk ved Universitetet i Agder. Hennes PhD-avhandling tar opp spørsmål som gjelder bruk av digitale verktøy som her er datamaskiner med programvare for matematikk. Avhandlingens tittel:

Formålet med avhandlingen har vært å identifisere og beskrive endringer i lærernes praksis ved integrering av digitale verktøy for bedre å forstå deres rolle og aktivitet i denne prosessen. Avhandlingen bygger på en case-studie av undervisningen ved en norsk videregående skole hvor PC med forskjellig matematisk programvare har vært i bruk i matematikkundervisningen over flere år.

Digital kompetanse er et hovedområde innenfor den generelle del av alle læreplanene, men tolkingen og betydningen av denne i forhold til oppnåelse av de individuelle kompetansemål i matematikk er overlatt til lærerne.

Analysen i avhandlingen indikerer at innføring av digitale verktøy medfører at lærerne må tenke igjennom arbeidsoppgavene på nytt. For eksempel viser analysen at introduksjon av nye utforskende oppgaver kan endre måten som klasseromsundervisningen gjennomføres på. Løsning av matematiske problemer med digitale teknikker krever at disse løsningsteknikkene vurderes og godkjennes i forhold til både matematisk teori og didaktiske mål. Bruk av digitale verktøy kan føre til at elevene kan foreslå uventede teknikker for å løse oppgaver som krever mer dyptgående matematiske forklaringer og begrunnelser fra lærerne.

Resultatet av analysen i avhandlingen bekrefter at det å integrere digitale verktøy i undervisningen er et svært krevende arbeid som påvirkes av mange instanser og nivåer innenfor skolesystemet.

Disputasfakta:

Kandidaten: Mary Billington har bachelorgrad i matematikk fra University of Queensland, Australia og hovedfag i matematikkdidaktikk fra Universitetet i Oslo. Hun har mange års erfaring fra undervisning i videregående skole i Australia, Papua New Guinea og Norge. Mary Billington har også arbeidet noen år som lektor i matematikk og matematikkdidaktikk innen læreutdanningen ved Universitetet i Stavanger. I stipendiatperioden har hun vært ansatt i prosjektet ”Teaching Better Mathematics” ved Institutt for matematiske fag, Fakultet for teknologi og realfag ved Universitetet i Agder.

Prøveforelesning og disputas ledes av dekan Frank Reichert ved UiAs Fakultet for teknoplogi og realfag, og finner sted i Clara Holsts auditorium i Sigrid Undsets hus på UiAs Campus Kristiansand på Gimlemoen. Sigrid Undsets hus er på kartet marker som Bygg 46 og ligger i bakkant av campusområdet, rett ved byggeplassen der UiAs nye musikkbygg reiser seg.

Tid for prøveforelesning: Onsdag 3. februar 2010 kl 10.30

Oppgitt emne for prøveforelesning: "Using concepts from didactique to analyse classroom activity with new technologies."

Tid for disputas: Onsdag 3. februar 2010 kl 12.30

Tittel på avhandling: "Processes of instrumental genesis for teachers of mathematics: A case study of teacher practice in the use of digital technology in an upper secondary school in Norway."

Opponenter:

Førsteopponent er professor Colette Laborde, Université Joseph Fourier, Frankrike

Annenopponent er professor Kenneth Ruthven, University of Cambridge, UK

Professor Simon Goodchild, Fakultet for teknologi og realfag, Universitetet i Agder har ledet arbeidet i bedømmelseskomiteen.

Veiledere:

Dosent Anne Berit Fuglestad, Universitetet i Agder og professor Christer Bergsten, Linköpings Universitet, Sverige.