Digitalisering og gevinstrealisering

Tirsdag 11.02.14 besøkte kommunal- og moderniseringsministeren, Jan Tore Sanner, UiA. Temaet for besøket var gevinstrealisering og man kom blant annet inn på digitalisering.

Det var en god stemning da statsråd Jan Tore Sanner og hans rådgivere, Heidi Egede-Nissen og Rikke Sjøberg, ankom Universitetet for å høre om erfaringer og innspill rundt temaene gevinstrealisering og samarbeid offentlig-privat.

Viserektor, Marit Aamodt Nielsen ønsket velkommen og kunne fortelle at UiA arbeider mot å bli et digitalisert universitet, med blant annet digitale eksamener og at Beat-samlingen nå er tilgjengelig for alle på DigitaltMuseum.

Førsteamanuensis og leder for Institutt for informasjonssystemer, Leif Skiftenes Flak, og direktør for Evry Consulting, Svenn Lasse Buvarp, loset oss dypere inn i møtets temaer om henholdsvis gevinstrealisering i offentlig sektor knyttet til modernisering med IKT og bedre samarbeid mellom offentlige og private aktører. Innleggene baserte på deres erfaringer og ble avsluttet med deres anbefaler i forbindelse med dette arbeidet. Etter hvert innlegg var det satt av tid til diskusjon, slik at ulike spørsmål og synspunkter kunne komme frem.

Statsråden ga uttrykk av at han satte stor pris på den tiden som var satt av her på UiA, og at han ville ta med seg de erfaringene som er gjort i departementets videre arbeid. Når det var snakk om gevinstrealisering, mente han at her må vi tenke bredere; hva slags gevinster er det snakk om? I tillegg må det settes realistiske og oppnåelige mål, og da eksempelet om at Start skal bli Norges beste fotballag ble trukket frem, måtte han ytre en lattermild og humoristisk protest. Stabæk derimot...

Kommunal- og moderniseringsdepartementet har satt seg fem ulike forbedringspunkter for offentlig forvaltning, som kanskje kan være til glede for mange og enhver:

Færre og tydeligere mål

Mindre rapportering – rapportering blir sett på som en tidstyv

Ledelse, strategi og teknologi

Digitalisering – for mange papirskjema som det er vanskelig å forholde seg til

Enklere språk – mange innbyggere skjønner ikke hva det offentlige forsøker å kommunisere på grunn av vanskelig språk med mange fagterminologier. Dette skaper blant annet økt trafikk og merarbeid

Med seg til Oslo fikk Sanner også med et lite utvalg lesestoff; boken Beatkunst i Norge og Flaks bok Gevinstrealisering og offentlige IKT-investeringer, i tillegg til siste utgave av UiAs forskningsmagasin TEFT.