Åpnet HiAs Senter for flerkulturell virksomhet

Mandag 8. september skar rektor Ernst Håkon Jahr en imaginær snor i to, og åpnet offisielt Høgskolen i Agders Senter for flerkulturell virksomhet.

Nåværende og kommende samarbeidspartnere og støttespillere var oppmerksomt til stede, ikke minst ved de eksotiske og velsmakende fingerrettene som akkompagnerte talene.

- Dette er et viktig arbeid får nå en ressurs innenfor mer strukturerte rammer. Flerkulturell forståelse og integrasjon samt internasjonalisering på campus er deler av det vi driver med i utdannings-Norge, sa rektor, og slo fast at det internasjonale engasjementet også er viktig internt på campus.

Økt fokus og slagkraft

- Formaliseringen av flerkulturelt senter er en konsekvens av at samarbeidet mellom Fakultet for humanistiske fag og Fakultet for pedagogikk er utviklet over tid. Et senter gjør arbeidet mer slagkraftig. Det skaper mer oppmerksomhet og gjør arbeidet mer utadvendt, sa høgskolelektor Birte Simonsen ved Fakultet for pedagogikk da hun ønsket velkommen til åpningen.

- For å danne et senter må du først og fremst ha en klar idé som du virkelig ønsker å utvikle. Et senter hjelper til med å fokusere på ideen, som må være så viktig at den kan bære en slik struktur. Da vil strukturen hjelpe deg å nå målet, sier førsteamanuensis i nordisk språk Eva Maagerø fra Fakultet for humanistiske fag .

Sammen med Birte Simonsen er hun primus motor i senteret.

Fakultet for humanistiske fag og Fakultet for pedagogikk har samarbeidet i flere år om fagområder som reiser problemstillinger om flerkulturell forståelse og integrasjon. En rekke studenter, både norske og utenlandske, har gjennomført studier organisert av disse to fakultetene.

Nå blir samarbeidet enda sterkere. Senter for flerkulturell virksomhet skal sammen med fakultetene drive og videreføre studiene, og utvikle nye innfallsvinkler til det samme fagfeltet. Fakultetene har samarbeidsprosjekter med Sri Lanka og Kambodsja, der studenter og lærere både reiser ut fra og kommer til høgskolen.

Integrert i HiA

En interimsstyre har ansvaret for å utvikle senterets plattform. Stikkord er:

flerkulturelt perspektiv i høgskolens studier og forskning internasjonalisering på campus aktualisere verdier og holdninger blant lærere og studenter bidra til utdanning og forskning ved samarbeidende institusjoner være en regional ressurs og samarbeidspartner på det flerkulturelle feltet bidra til å realisere regionale, nasjonale og internasjonale mål for likeverd, toleranse og forståelse

Parlamentarisk leder i KrF på Stortinget og grunnsteinsnedlegger på Campus Gimlemoen, Jon Lilletun , følger godt med i blant annet HiAs Kambodsja-prosjekt, der kambodsjanere på Sørlandet er involvert. En årsak til det er at mange kambodsjanere kom til Vennesla mens Lilletun var tiltakssjef der.

Lilletun innledet med sommerens debatt om de gamle AKP’ernes forhold til Pol Pots skrekkregime i Kambodsja, og slo fast at det er viktig å se fremover.

- Det dere gjør her som en integrert del av høgskolen er imponerende, og jeg er veldig glad for at dere har fulgt opp utviklingsminister Hilde Frafjord Johnsons "Utdanning – jobb nummer 1"-strategi på en overbevisende måte. HiA er i forkant, sa Lilletun, og minnet om at uansett strukturer og modeller er det enkeltpersoner som er drivkraften når ting skjer.

Anstendighet og renslighet

Lilletun minnet også om innvandrerdebatten som har farget deler av valgkampen i år.

- Senteret er et slag for anstendigheten og en positiv tilvekst som tjener fakultetene til ære, ildsjelene til ære og HiA til ære, sa Lilletun – og koblet seg avslutningsvis til talen til partifelle og varaordfører i Kristiansand, Harald Sødal: - Vi lærer mye til andre, men det er viktig å huske at vi har mye å lære her i landet også.

Sødal tok i sin tale utgangspunkt i sin favoritt Kristiansands byhistorie, som få kjenner like godt:

- I forrige århundre reiste sørlandske piger til Nederland og lærte å vaske seg. Når de kom hjem igjen kom rensligheten til Norge, fortalte varaordføreren.

Prosjektleder Lisbeth Reed i Plan- og utviklingsavdelingen i Vest-Agder fylkeskommune ser fram til å samarbeide med Senter for flerkulturell virksomhet på flere områder. Prosjektet "Match" har fokus på barn og unge. Derfor er den pedagogiske siden av senteret ekstra interessant.

- Det er viktig for å få et bedre mangfold i offentlig tjenesteyting. Vi har alt hyret inn foredragsholdere herfra, sier hun fornøyd.