- Vi er et team i alt vi gjør

Forskerparet Hanne og Tor Stensola fortalte om sine liv og sitt felles prosjekt; nevrovitenskapen, på konferansen «Talenter i spill» ved Universitetet i Agder.

Tor og Hanne Stensola, Talenter i spill, Universitetet i Agder

Tor og Hanne Stensola snakker om hvordan de får til å kombinere svært aktive forskerkarrierer med familieliv.

– Ved hvert eneste valg vi har gjort, har vi spurt oss selv: Hva er best for teamet? sier Hanne Stensola.

Som en del av Nettverkskonferansen for likestilling i universitets- og høyskolesektoren, «Talenter i spill», holdt forskerparet Hanne og Tor Stensola foredraget «Våre karrierer og våre liv», for et lydhørt publikum på Campus Kristiansand i går.

Forskerparet har siden 2008 arbeidet tett sammen med det nobelprisvinnende Moser-paret på Kavlisenteret ved NTNU.

– Moserparet visste fordelene ved å la par samarbeide. Vi jobber sammen og deler kontor og prosjekt, sier Tor Stensola.

Familieliv og forskning

Paret forsker på hvordan hjernens indre kart er knyttet sammen med omverdenen, noe som kan være avgjørende for å forstå menneskets stedsans.

Midt i arbeidet med doktorgradene sine, akkurat da første artikkel skal publiseres i det prestisjetunge forskningstidsskriftet Nature, får paret sitt første barn.

Barn nummer to og tre kom da andre artikkel skulle publiseres. Paret fikk tvillinger og ansvarsfordeling ble derfor viktigere enn noen gang. Hanne var hjemme i fødselspermisjon, mens Tor fortsatte arbeidet på laben. Han er derfor ferdig med sin doktorgrad, mens Hanne har litt igjen på sin.

– Å være to om et prosjekt gjør at også den som er hjemme med barna ikke blir helt utenfor. Vi diskuterer fag hele tiden. Ingen av oss hadde klart å få til det vi har oppnådd dersom vi ikke hadde jobbet tett sammen som et team, sier Hanne Stensola.

Hanne og Tor Stensola

Til og med etternavnet deres er et resultat av samarbeid. Da Hanne og Tor traff hverandre, het de Hanne Stensland og Tor Kirkesola. Nå har begge tatt etternavnet Stensola.

Videre til Lisboa

Nå går forskerferden videre til Lisboa, Portugal. Der starter Tor som postdoktor ved Champalimaud Centre for the Unknown, mens Hanne skal fullføre sin doktorgrad. Etter dette er planen at Hanne også skal inn i samme postdoktor-program som Tor.

– Vi har valgt dette sammen. Småbarnsperioden er en kort periode i hele karrieren, man må tenke langsiktig. Man skal være likeverdige, ikke like, sier paret.

Den avsluttende sliden i foredraget vekker latter i salen:

Don’t panic, organize!

Les mer fra konferansen "Talenter i spill":

Tekst: Irene Hetlelid Svendsen
Foto: Olav Breen