Vant konkurranse med video om fremtidens helseteknologi

UiA-student Kathrine Holteberg (23) vant nylig studentkonkurransen til jenter og teknologi. Her forteller hun i en selvlaget video hvordan hun vil forbedre verdenshelsen gjennom teknologi.

Teknologistudent Kathrine Holteberg fra Farsund er lidenskapelig opptatt av yrket sitt. Nylig vant hun studentkonkurransen til det nasjonale prosjektet jenter og teknologi.
Teknologistudent Kathrine Holteberg (23) fra Farsund er lidenskapelig opptatt av yrket sitt. Nylig vant hun studentkonkurransen til det nasjonale prosjektet jenter og teknologi.

– Jeg ble utrolig glad da jeg vant fordi jeg brenner virkelig for teknologi. Jeg ser frem til å dele erfaringen videre.

Det sier Kathrine Holteberg, som er masterstudent i industriell økonomi og teknologiledelse ved Universitetet i Agder.

Holteberg vant nylig studentkonkurransen til det nasjonale prosjektet jenter og teknologi. Vinneren av konkurransen får en tur til Svalbard, med aktiviteter og program rettet mot teknologi.

Selve studentkonkurransen utfordret deltakerne til å svare på et samfunnsproblem. Årets problemstilling var følgende:

«Helse er mye, og det er mye som påvirker helsen vår. Du er leder for en bedrift og utvikler teknologi som skal bidra til å bedre verdenshelsen. Hva satser du på, og hvorfor?»

Svaret skal gis gjennom en selvlaget video. Se vinnersvaret til Kathrine her:

Ønsker flere jenter på teknologistudier

Som vinner av konkurransen skal Kathrine Holteberg også være med å arrangere opplevelsesdager for jenter på ungdoms- og videregående skoler i Agder. Formålet er å vise mulighetene innen realfag- og teknologiutdanning.

Kathrine Holteberg tar master industriell økonomi og teknologiledelse, og har en bachelorgrad i mekatronikk. I tillegg er hun sertifisert IWE-sveiseingeniør.

Kathrine Holteberg tar master industriell økonomi og teknologiledelse (indøk), og har en bachelorgrad i mekatronikk. I tillegg er hun sertifisert IWE-sveiseingeniør.

– Du må ikke nødvendigvis like motorer, elektronikk eller å skru for å ta utdanning innen teknologi. Derfor er det viktig at flere jenter får forbilder som kan vise mulighetene som finnes innenfor teknologibransjen, sier hun.

Selv har 23-åringen tatt en bachelor i mekatronikk og den ettertraktede sertifiseringen som IWE-sveiseingeniør ved UiA. Tidligere har hun jobbet som vikar i prosessindustrien med aluminiumsproduksjon hos bedriften Alcoa Lista. I ferier er Holteberg mekatronikkingeniør hos metallprodusenten Eramet Kvinesdal.

UiA inspirerer

Holteberg fremhever Universitetet i Agder som et inspirerende studiested innen teknologi. Her har hun fått inspirasjon til drømmen om å bli en leder som løfter fremtidens industri for kvinner.

Holteberg ønsker å inspirere flere jenter og kvinner til å velge teknologutdanning.

– Studiet har gitt meg god innsikt i komplekse problemstillinger. Jeg har trivdes veldig godt under hele studietiden, men jeg ser viktigheten av å få flere jenter inn på studiet. Et mangfold av bakgrunner og faglige innsikter vil kunne bidra positivt videre inn i arbeidslivet, sier hun.

FAKTABOKS: Dette er prosjektet jenter og teknologi

• Jenter og teknologi ble startet av Universitetet i Agder i 2003.
  • I 2016 ønsket NHO å organisere et nasjonalt prosjekt for å øke kvinneandelen på tekniske yrkesfag, fagskoler og høyskoler og universiteter.
  • For å sikre at bedriftene får den bredeste og beste kompetansen, jobber NHO, NITO og Nasjonalt Senter for Realfagsrekruttering for å få flere jenter til å søke teknologiutdanning.

Kilde: jenterogteknologi.com