Unik mulighet til å lære bærekraftig lønnsomhet

Handelshøyskolen ved UiA oppretter studiet Bærekraft og lønnsomhet, rettet mot ledere og mellomledere på Sørlandet.

Bilde av førsteamanuensis Stina Torjesen.
Førsteamanuensis Stina Torjesen er en av de ansvarlige for det nye studiet.

– Dette studiet ble opprettet etter at Næringsforeningen i Kristiansandsregionen oppfordret oss til å starte det. I vår region etterspørres kompetanse på bærekraft, og på UiA har vi mye kunnskap om nettopp dette, sier førsteamanuensis Stina Torjesen ved Handelshøyskolen ved UiA.

Her kan du melde deg på og lese mer om studiet.

Løpende opptak

Studiet har 30 plasser, og har løpende opptak. Tilbudet gis i samarbeid med Næringsforeningen i Kristiansandsregionen og Stiftelsen Miljøfyrtårn til høsten. Studiet gir kunnskap om hvordan virksomheter kan innarbeide bærekraftige løsninger som del av strategiarbeid og samtidig ivareta eller øke sin lønnsomhet og sikre posisjonering i fremtidige markeder.

– Næringslivet er i endring, og hvis vi skal nå klimamålene må både store og små bedrifter endre seg. Vi gir ledere og mellomledere på Sørlandet mulighet til å få formell kompetanse på feltet, og du trenger ikke å ha høyere utdannelse fra før av for å være med, sier Hilde Vik fra Handelshøyskolen Executive.

Forelesere fra næringslivet

Med seg på undervisningssiden har de hentet inn flere dyktige gjesteforelesere fra følgende bedrifter:

Bilde av Nicolai Løvdal fra FutureFrogs.

Nicolai Løvdal fra FutureFrogs er en av gjesteforeleserne på studiet. Foto: FutureFrogs

Representanter fra Agder Energi og Stiftelsen Miljøfyrtårn vil gi innsikt i hvordan bedrifter kan måle og redusere sin miljøpåvirkning over tid. Sjøforsikringsselskapet Gard vil fortelle om hvordan de jobber målrettet med FNs bærekraftmål, og hvordan det får positiv påvirkning på både bunnlinjen og samfunnet. Greenstat og FutureFrogs vil gi innsikt i hvordan bærekraft kan gjennomsyre en bedrifts forretningsstrategi.

– Alle ønsker å få til bærekraftig lønnsomhet, men det er ikke lett å vite hvor du skal begynne. Dette har vi hjulpet flere store bedrifter på Sørlandet med. De som klarer å finne forretningsmuligheter i det grønne skiftet, er de som vil lykkes i tiden som kommer, sier Nicolai Løvdal fra FutureFrogs.