UiAs beatkunst i dialog med Hidra-kunstneren

Lørdag åpner kunsthistoriker ved UiA Mette Line Pedersen en utstilling i Flekkefjord, der samtidskunst av Tatjana Lars Kristian Gulbrandsen fra Hidra blir satt i visuell dialog med beatkunst fra San Fransisco.

nn

"Into the light" heter bildet fra beat-kunstsamlingen ved UiA - kunstneren er ikke identifisert (til venstre). Tatjana Lars Kristian Gulbrandsen i kjent positur (bilde fra utstillingsplakaten) til høyre.

Utstillingen viser bilder fra UiAs samling av beat-kunst fra 1950- 0g -60-tallet, sammen med bilder av Tatjana Lars Kristian Gulbrandsen (1931 – 2005) fra Hidra.

Filmer og foredrag

Utstillingen er kommet i stand gjennom et samarbeid mellom Flekkefjord kommune og UiA, og vil være åpen fra lørdag 17. oktober til 13. november. Det er flere foredrag og arrangementer med temaer både fra beat-kunst og Gulbrandsen gjennom utstillingsperioden, En liten bok med foredrag og annet rundt utstillingen blir også gitt ut nå.

Det er Mette Line Pedersen som har kuratert utstillingen, som åpner med et foredrag av Svein Thorud om «Lars Kristian Gulbrandsen og Beatkunsten fra USA».  Thorud er tidligere direktør ved Sørlandets kunstmuséum og Christianssands kunstforening – nåværende Kristiansand kunsthall.

Thorud skrev boken «I den syvende himmel» om Lars Kristian Gulbrandsen – senere laget venndølen Steffan Strandberg en dokumentarfilm med samme tittel, som fikk meget gode kritikker.

Beatkunst og Lars Gulbrandsen - flyer - side 2 - program.

Mer om beatkunsten og Gulbrandsen

Mette Line Pedersen er ansvarlig for UiAs kunstsamling, der universitetets del av den store beatkunst-samlingen som Reidar Wennesland donerte til daværende ADH og Kristiansand katedralskole inngår.

Tatjana Lars Kristian Gulbrandsen var en fargerik kunstner som var kjent langt ut over Hidra og Flekkefjords grenser – trolig inspirert av og samtidig med den amerikanske beat-generasjonen. Les intervju med ham i VG i 2003 og i Dagbladet i 2002.

Her er facebook-siden for fanklubben til Gulbrandsen

Beatkunst og Lars Gulbrandsen - poster - side 1.