UiA-lektor med Astrid Lindgren-biografi

Agnes-Margrethe Bjorvand, universitetslektor ved Institutt for nordisk og mediefag, er ute med sin første barnebok – en gjennomillustrert biografi om Astrid Lindgren.

Agnes-Margrethe Bjorvand

Agnes-Margrethe Bjorvand, universitetslektor ved Institutt for nordisk og mediefag, UiA.

Boka skal på en inspirerende måte gi barn kunnskap om personen, forfatteren, redaktøren, det engasjerte samfunnsmennesket og medmennesket Astrid Lindgren.

Går ikke ut på dato

Bjorvand startet bokprosjektet etter en utfordring fra forlaget Cappelen Damm i 2013. Hun har fra tidligere oversatt 15 bøker av og om Astrid Lindgren, og jobber også med en doktoravhandling om Lindgrens bildebøker.

– Jeg  er veldig interessert i Astrid Lindgrens litteratur. Hun har et rikt og stort forfatterskap som ikke går ut på dato. Hun skrev om allmenngyldige tema, som det å være menneske og om hvor vanskelig det noen ganger kan være, forteller barnebokforfatteren.

Et godt forbilde

Fortellingen om Astrid Lindgren er en klassisk kronologisk fortelling som strekker seg fra Lindgrens barndom i Vimmerby, til hennes eldre dager i Stockholm.

– Boka handler om henne både som forfatter og som person. Hun var et godt forbilde, og sto for mange flotte verdier. Hun var opptatt av dyre- og miljøvern, og hun var mot atomkraft. Hun jobbet også for at det skulle bli ulovlig å slå barn, og mye takket være henne var Sverige det første landet i verden som fikk en lov mot barnevold i 1979. Disse verdiene setter jeg høyt. Jeg underviser i Barnehagelærerutdanninga og er opptatt av barns rettigheter, sier Bjorvand.

Illustrasjon av Lindgren laget av Lisa Aisato 2015

- Astrid jobbet ikke bare som forfatter. Da hun hadde skrevet fire bøker, fikk hun jobb hos det forlaget som ga ut bøkene hennes, sier Bjorvand. © Agnes-Margrethe Bjorvand og Lisa Aisato 2015

Samarbeid med kjent illustratør

Illustrasjonene i boka er laget av Lisa Aisato som blant annet er kjent for sine illustrasjoner i Dagbladet Magasinet, flere egne bildebøker og som illustratør for forfattere som Tor Åge Bringsværd og Gaute Heivoll.

– Jeg fikk lov av forlaget å ønske meg illustratør, og jeg jublet høyt da Lisa sa ja. Jeg valgte Lisa fordi jeg liker stilen hennes, og tenkte den ville passe godt i boka. Det har vært veldig gøy å jobbe med henne. Vi har hatt god kommunikasjon hele veien og jobbet sammen mot målet. Vi har hele tiden sendt tekster og bilder fram og tilbake for å skape best mulig sammenheng mellom ord og bilder, og jeg synes at hennes bidrag i boka er helt fantastisk, sier Bjorvand.

Målet er at boka gjennom fortellinger, sitater, faktaopplysninger og Lisa Aisatos fargebilder skal inspirere nye generasjoner til å lese Astrid Lindgrens bøker. Boka kan også brukes som ressursbok for litteraturformidlere som trenger inspirasjon til å lese eller fortelle om Astrid Lindgren i barnehage og skole.

Illustrasjon av natur. © Agnes-Margrethe Bjorvand og Lisa Aisato 2015

Det aller beste med å bo på Näs var naturen, syntes Astrid. © Agnes-Margrethe Bjorvand og Lisa Aisato 2015.

Les også sak i Dagsavisen

Tekst: Tone Mella