Tre forestillinger, tre uttrykk, en ettermiddag

Tirsdag ettermiddag inviterte Institutt for visuelle og sceniske fag til miniteaterfestival. Publikum fikk presentert tre forestillinger i løpet av 1,5 timer.

Ventende kjærester i "Mitt skip er lastet med".

"Mitt skip er lastet med": En herlig tilstedeværelse hos skuespillerne.

– Vårt ønske med dette arrangementet er å vise nye studenter, og andre interesserte, bredden i teaterfaget og hvor langt man kan komme på ett år, forteller Marit Wergeland-Yates, førstelektor i teater.

«Med bøtter og sånn» er publikums første møte med drama og teater-avdelingen. Forestillingen er et samarbeidprosjekt med Solstrålen barnehage i Søgne, og er en del av et forskningsprosjekt ved Avdeling for lærerutdanning.

Tar utgangspunkt i barnas historier

– Barna har fabulert og filosofert rundt blant annet badeender og paraplyer vi har hatt med til barnehagen. Vi har latt oss inspirere av disse historiene når vi har jobbet med iscenesettelsen, forklarer Wergeland-Yates, som har regien på «Med bøtter og sånn».

Forestillingen er preget av plutselige endringer og overraskende vendinger. Akkurat som barnas historier.

– Mens barna fortalte dukket det plutselig opp uventede elementer. Dette ønsket vi å ta vare på, avslutter Wergeland-Yates.

Det forklarer hvorfor det plutselig dukket opp en hval mens andemor og andefar kysset de 100 andungene god natt.

På scenen står Sunniva Solheim og Sigrun Bøe som begge er andreårsstudenter ved faglærerutdanning i teater.

Eksamensforestillinger

De to andre forestillingene som utgjør minifestivalen er eksamensforestillingene «Mitt skip er lastet med» og «Frekvens». Dette var avsluttende eksamener for fjorårets studenter ved drama årsstudium og 1. klasse i faglærerutdanningen.

Forestillingene er utarbeidet over en periode på fire dager før sommeren i år. Studentene fikk utdelt et bilde, en tekst og et postkort. De kunne velge om de ville bruke en eller flere som inspirasjon for eksamenen.

Resultatet var for øvrig beste karakter på begge to.

Fra forestillingen "Med bøtter og sånn". Endene møter hvalen

"Med bøtter og sånn": Endene møter hvalen.

Fra forestillingen "Med bøtter og sånn".

"Med bøtter og sånn": Rekvisittene brukes på naturlig - og unaturlig - vis.

På stranden. Fra forestillingen "Med bøtter og sånn"

"Med bøtter og sånn": Selvfølgelig kan en paraply brukes på stranda!

Bøttepyramide med såpebobler. Fra forestillingen "Med bøtter og sånn"

"Med bøtter og sånn": Bøtter kan jammen brukes til litt av hvert.

Sjømenn og ventende koner. Fra forestillingen "Mitt skip er lastet med"

"Mitt skip er lastet med": Mens sjømennene er ute på sjøen, venter kjærestene hjemme.

Sjømenn på jobb. Fra forestillingen "Mitt skip er lastet med".

"Mitt skip er lastet med": Sjømennene i en enkel, men virkningsfull scenografi.

Slitne sjømenn etter fest og arbeid på skipet. Fra forestillingen "Mitt skip er lastet med"

"Mitt skip er lastet med": Slitne sjømenn etter fest, arbeid og en lang periode på sjøen.

Scenografien fra forestillingen "Frekvens"

"Frekvens": Et mørkere uttrykk møter vi i forestillingen "Frekvens".

Publikumsamfiet brukes som scene i eksamensforestillingen "Frekvens"

"Frekvens": Skuespillerne har valgt å bruke publikumsamfiet som scene. Et spennende valg.