Tre Cannes-priser til Universitetet i Agder

I vår gikk Universitetet i Agder (UiA) viralt med videoen «Sorry, not sorry» - svarvideoen til GMs Super Bowl-reklame med Will Ferrell.

Fra venstre: Thomas Eikeland Fiskå, Andreas van der Eynden, Øivind Dagsvik Eskedal, Maria van Schoor, Susanne Hulda Tollerød, Sunniva Whittaker, Terese Birkeland og Morten Tjosås Torjussen.

Universitetet fikk senere en direkte invitasjon til å melde den på som bidrag i den internasjonale festivalen Cannes Corporate Media & TV Awards. Videoen ble meldt på i tre kategorier.

Det er nå klart at UiA har fått priser i alle tre kategoriene vi var påmeldt, to gull i kategoriene Virals og Social Media & Short Videos og sølv i kategorien Corporate Videos.

Kommunikasjonsdirektør Øivind Dagsvik Eskedal og rektor Sunniva Whittaker

Kommunikasjonsdirektør Øivind Dagsvik Eskedal og rektor Sunniva Whittaker.

– Det er veldig gøy å få annerkjennelse i selskap med store internasjonale merkevarer. Det viser at en god ide og dyktige interne krefter folk kan hamle opp med millionbudsjetter, kjendiser og reklamebyråer, sier Øivind Dagsvik Eskedal, kommunikasjonsdirektør ved UiA.

Andre merkevarer som blant de 888 påmeldte bidragene har vunnet priser i 2021 er Seiko, Audi, Unilever, Bugatti, Al Jazeera, Michelin, Pokemon og Europaparlamentet. I motsetning til så godt som alle andre vinnere i utdelingen, er UiAs bidrag produsert kun med interne krefter.

I juryene sitter blant annet tidligere Oscar- og Emmy-vinnere. Prisene deles vanligvis ut blant smokinger og stettglass under festivalen i Cannes. På grunn av pandemien kommer utmerkelsene postveien til Sørlandet i stedet.

Fakta om festivalen

Cannes Corporate Media & TV Awards er en årlig prisfestival for filmer, nettmediaproduksjoner og dokumentarer produsert av eller for virksomheter. Utdelingen foregår i et av verdens viktigste filmsentre, nemlig Cannes i Frankrike.

Konkurransen ble etablert i 2010 av Filmservice International, og er i dag en av de største prisutdelingene i denne kategorien. I juryene sitter blant annet Oscar- og Emmy-vinnere. I 2021-juryen er den Emmy-vinnende dokumentarskaperen Xuan Vu og Oscar-vinneren Zbigniew Żmudzki (produsent) være eksempler på dette.

Utmerkelsene er inndelt i fire kategorier. Gull- og sølvdelfiner kan gis i alle kategorier. Sort delfin deles ut i produksjonskategoriene. Beste produksjonsselskap på festivalen tildeles blå delfin, mens den beste filmen på tvers av alle kategorier tildeles den hvite delfinen, også kjent som festivalens Grand Prix.

Vanligvis holdes prisutdelingen i Cannes med gallamiddag og dresskode og UiAs representanter ville ellers vært invitert dit, men utdelingen har ikke vært mulig å gjennomføre i 2021 på grunn av pandemien.

Vinnere i 2020 inkluderte produksjoner for merkevarer som MAN Truck & Bus, Tetra Pak,  Getty Images, svenske TV4, Goodyear, Happn, PwC, Shell og Fujifilm.