Torbjørn Røe Isaksen åpner studieåret ved UiA

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen er hovedtaler når studieåret ved UiA starter 11. august. Den offisielle studiestarten markerer også innledningen på studiestartuka med fullspekket program for studentene.

Rektor Torunn Lauvdal inspirerer under studieårsstarten i fjor. Mange nye studenter kan hente råd og tips for sin nye tilværelse under den offisielle åpningen.

Rektor Torunn Lauvdal inspirerer under studieårsstarten i fjor. Mange nye studenter kan hente råd og tips for sin nye tilværelse under den offisielle åpningen.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen holder hovedtalen under studieårsstarten både på Campus Kristiansand og Campus Grimstad. (Foto: Thomas Haugersveen/Statsministerens kontor)

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen holder hovedtalen under studieårsstarten både på Campus Kristiansand og Campus Grimstad. (Foto: Thomas Haugersveen/Statsministerens kontor)

Statsråden taler både i Kristiansand og Grimstad – i likhet med rektor Torunn Lauvdal og leder for Studentorganisasjonen i Agder (STA) Ruben Haugland.

Viserektor for utdanning, studiekvalitet og læringsmiljø, Marit Aamodt Nielsen, gir UiAs oppmerksomhet til studenter som har utmerket seg. Disse studentene er og har vært drivkrefter både faglig og sosialt i sine miljøer, og får fortjent heder for det.

Ordførerne i UiAs to campus-byer – henholdsvis Hans Antonsen (V) i Grimstad og Arvid Grundekjøn (H) i Kristiansand – hilser også til studentene.

Og om værgudene er i ulage - så gir det en mulighet til å sikre seg en ekstremt ettertraktet regnponcho med UiA-logo på! De blir delt ut ved inngangen. Om det regner, altså.

Den offisielle studiestarten blir streamet både fra campus Kristiansand og fra Campus Grimstad på:

Mer om studiestart - med et bredt program for studentene

Studiestartlåt

Tommy Marman, som har gitt navnet til bandet som spiller under studiestart, har komponert flere låter – blant annet den som lanseres som offisiell studiestart-låt og slippes på CD. Marman synger og spiller på laptop i bandet som ellers har tradisjonell besetning. Laptop-studiet er for øvrig et relativt nytt tilbud ved UiA.

Musikken under den offisielle studiestarten er et kapittel for seg. Vanligvis blir den framført av studentband – det skjer i år også – men i år supplert av en blåserrekke fra Kristiansand symfoniorkester. Samarbeidet med Kilden-miljøet har for eksempel konserthusgjengere kunnet nyte i hele sommer, der UiA-studenter – mest i klassisk musikk - har spilt korte kafékonserter på dagtid.

UiA er eneste institusjon i Norge med doktorgradsstudier i rytmisk musikk – ved «Department of popular music» som Institutt for rytmisk musikk heter på engelsk - og begynner å bli anerkjent i fagkretser over hele verden. Studentene som studerer rytmisk musikk og uteksaminerte kandidater står mer og mer fram som tunge bidragsytere i norsk kulturliv, selv om alle ikke er så synlige som de fem deltakerne i «The Voice» på tv.

Musikken pleier i alle fall å være tett og sterk. Det ville ikke forundre om den musikkinteresserte Torbjørn Røe Isaksen slår telefonen over på opptak når det braker løs over høyttalerne.

Konferansier på begge campuser er Silje Urke Antonsen, UiA-student ledet åpningsarrangementene de siste årene.

Musikerne som spiller under åpningsarrangementene er studenter som gjorde det spesielt bra under eksamenskonsertene i mai-juni. I år er også samarbeidspartnere fra Kristiansand symfoniorkester invitert for å slå an tonen, så å si.

Musikerne som spiller under åpningsarrangementet på Campus Kristiansand:

Tommy Marmans band:

• Tommy Marman (Vokal/Laptop)
  • Nicolay Svennæs (Piano/Synth)
  • Fredrik Karlsen (Bassgitar)
  • Alf Vaksdal (Laptop/Synth/Gitar)
  • Anders Brønstad (El. Gitar)
  • Anders Langset (Ak.-/El. Trommer)

Messingkvintett fra Kristiansand symfoniorkester:

• Jens Forus & Trym Dalene, trompet
  • Hilde Garby, Horn
  • Nils Tore Brunvatne: Trombone