Sveberg universitetsmester i tennis for sjette gang

Tore Sveberg fra UiAs Institutt for fremmedspråk og oversetting servet inn det sjette NM-et av seks mulige i tennis-NM for universiteter og høyskoler i helgen.

Tore Frøland Sveberg fra UiAs Institutt for fremmedspråk og oversetting tok sitt sjette norgesmesterskap i herrer single under Universitets- og høyskole-NM i tennis i Kristiansand. (Foto: Thor Einar Hanisch)

Mesterskapet ble arrangert for første gang i Kristiansand, i samarbeid mellom UiA og Kristiansand tennisklubb.

Arrangørene i finalen

Tore Sveberg fra UiA og Alf-Dagfinn Antonsen fra UiT-Finnmarksfakultetet hadde arrangøransvaret. De to møttes for øvrig i finalen i herrer single-klassen for ansatte – der altså UiAs champion tok sin sjette seier av seks mulige. Eller rettere sagt – femte av fem mulige, siden det bare var åpen klasse i herrer single – det vil si for både studenter og ansatte – det første året mesterskapet ble arrangert – i 2010. Så det året ble Sveberg nærmest stormester i herrer single…

Sveberg ble også nummer to i åpen klasse i 2012, det vil si at han ble slått i finalen av en student.

- I finalen i år var jeg litt bakpå i starten. Antonsen hadde 5-2 og settball i første sett, men det klarte han ikke – og dermed kom jeg tilbake og vant settet 7-5. I det andre settet slo jeg ham 6-2, triumferer norgesmesteren.

Spennende UiA-studenter

Blant UiAs ansatte er beskjedenhet en dyd – i alle fall er det bare Tore Sveberg som stikker racketen fram i NM-sammenheng. Nå håper han naturligvis at flere UiA’ere vil melde seg i mesterskapene framover.

- Men vi hadde med tre studenter – Marte Andersen stilte i student single damer. Hun skulle spilt i student mixed double også, men partneren ble syk og kunne ikke stille opp. Marte gjorde en hederlig innsats, sier Sveberg.

I klassen studenter herrer double spilte Torgeir Aslestad og Erik Sandum fra UiA. Dette er et ferskt tennis-par, slik at rutinen ikke er så stor. De ble nummer tre i klassen.

- Det imponerende var at de spilte jevnt med lagene foran, nær sagt utrolig at de fikk så mange game mot de andre lagene som var så mye mer samspilte og rutinerte enn UiA-ferskingene, sier Tore Sveberg fornøyd.

Tennis-NM for universiteter og høyskoler var også meget vellykket sosialt, med gitarspill og sang av høy klasse på kveldstid.

Resultater:

Norgesmestre i herrer double for studenter: Christoffer Miranda fra NTNU (til venstre), og Henrik Jensen fra BI-Trondheim. (Foto: Thor Einar Hanisch)

Norgesmestre i herrer double for studenter: Christoffer Miranda fra NTNU (til venstre), og Henrik Jensen fra BI-Trondheim. (Foto: Thor Einar Hanisch)

Singelfinalen for studenter, herrer:

1. plass: Christoffer Miranda, NTNU

2. plass: Henrik Jenssen, BI Trondheim