Studentmentorer med utsideblikk

Hvordan tar UiA imot utenlandske og minoritetsspråklige studenter, og hvordan skal universitetet bli bedre på å inkludere alle studentene i kunnskapsfelleskapet? Syriske Inam Abdualkareem Albadawi og canadiske Justin Freund er studentmentorer for UiA-rektor Sunniva Whittaker denne høsten, for å gi råd om språk og inkludering.

Syriske Inam Abdualkareem Albadawi (til høyre) og canadiske Justin Freund er studentmentorer for UiA-rektor Sunniva Whittaker i høst.

- Som rektors studentmentor kan jeg bidra med å fortelle om min opplevelse og erfaring som student med minoritetsbakgrunn, sier Inam Abdualkareem Albadawi.

Hun kom som flyktning til Norge fra Syria i 2015. Der arbeidet hun  i flere år i helsedirektoratet i byen Daraa. I 2018 begynte hun på en bachelor i statsvitenskap etter å ha oppnådd generell studiekompetanse i Kristiansand samme år.

- Det beste med å studere er opplevelsen av å ha lært mye faglig, bedret min norsk og se hvordan jeg samarbeider med andre i grupper. I tillegg har jeg blitt mer kritisk til det jeg leser, enten det er informasjon jeg finner på nettet eller via andre ressurser, sier Albadawi.

Vanskelig å komme i gang

Som minoritetsspråklig fikk hun mange utfordringer i møtet med universitetet. Først for å finne ut hva hun skulle studere, og så hvordan hun skulle navigere seg gjennom søknadsprosessen.

- Da jeg begynte på studiet, var det en utfordring å få til å skrive akademisk. Det samme med leseteknikker. Jeg visste at det var umulig å lese alt i pensumet, men samtidig visste jeg ikke hvordan jeg kunne få kontroll på fagene i første semester på UiA.

- Det var også vanskelig å bli kjent med andre studenter i det samme studiet, selv om jeg var åpen og tok initiativ til å åpne samtaler med noen. Jeg hadde alltid lyst til å bli kjent med noen slik at vi kunne lese sammen og diskutere punkter som jeg ikke forsto helt, sier Albadawi.

Vil bidra

Første del av mentorperioden har Albadawi brukt til å snakke med andre studenter med minoritetsbakgrunn for å fange opp deres felles utfordringer.

- Det å diskutere og høre rett fra de som opplever problemer med studier eller har behov for hjelp er veldig viktig for å finne løsninger som passer akkurat for en slik gruppe og til slike behov, sier hun.

Bred bakgrunn

Justin Freund er midt i en bachelor i globale utviklingsstudier,og har en grad i digitale medier fra 2013, i tillegg til diverse annen utdanning. Han valgte Norge og UiA for å få et en bredere perspektiv.

- Jeg innser at i en verden med rask globalisering vil folk med tverrfaglig og multikulturell/geografisk bakgrunn være avgjørende når det gjelder å løse internasjonale problemer, sier Freund.

I fjor skrev han en kronikk i studentavisen Unikum for å løfte fram frustrasjonen han opplevde som utenlandsk student i møte med UiA.

-  Jeg var helt oppgitt etter å ha prøvd å navigere inn i universitetets systemer, og var derfor ikke redd for å være kontroversiell. Nesten alle mine utenlandske venner fortalte meg om den mentale og emosjonelle belastningen de opplevde, ikke bare med å være utlendinger, men også strevet med å prøve å finne ut av hvordan man kan passe inn på universitetet på egen hånd, sier Freund.

God og rask respons

Han fikk kjapp respons fra flere hold og den var ikke negativ.

- Sjokkerende positivt. Jeg ble ganske raskt kontaktet av flere ledere på universitetet som alle var veldig glade for å se at internasjonale studenter snakket ut, sier Freund.

En av dem var rektor Sunniva Whittaker. I sommer utfordret hun Freund til å være hennes studentmentor for å øke forståelsen for det å være utenlandsk student ved UiA.

- Håpet mitt er å skape sterke forbindelser og kommunikasjonslinjer mellom de internasjonale studentene og universitetsledelsen. Mange utenlandske studenter søker arenaer for å påvirke universitetet, og mange ledere og organisasjoner ønsker internasjonal input. Jeg ønsker å bygge bro over dette gapet og skape et sterkt grunnlag for multinasjonalt samarbeid på hele UiA, sier Freund.

Han har et sterkt ønske om å bidra inn i UiAs visjon om samskaping for fremtidens kunnskap.

- Med en slik visjon er internasjonal input avgjørende. Fremtidens kunnskap er global. Lederne som jobber med å stoppe klimaendringene, få slutt på sult, og å endre den globale økonomien vil være ledere som må samarbeide på tvers over hele verden. Universiteter som forstår og prioriterer dette, kommer til å være de som er i front når det gjelder fremtidens løsninger. Med andre ord – vi jobber bedre når vi alle jobber sammen, sier  Justin Freund.