Hvordan tar UiA imot utenlandske og minoritetsspråklige studenter, og hvordan skal universitetet bli bedre på å inkludere alle studentene i kunnskapsfelleskapet? Syriske Inam Abdualkareem Albadawi og canadiske Justin Freund er studentmentorer for UiA-rektor Sunniva Whittaker denne høsten, for å gi råd om språk og inkludering.
Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Som rektors studentmentor kan jeg bidra med å fortelle om min opplevelse og erfaring som student med minoritetsbakgrunn, sier Inam Abdualkareem Albadawi.
Hun kom som flyktning til Norge fra Syria i 2015. Der arbeidet hun i flere år i helsedirektoratet i byen Daraa. I 2018 begynte hun på en bachelor i statsvitenskap etter å ha oppnådd generell studiekompetanse i Kristiansand samme år.
- Det beste med å studere er opplevelsen av å ha lært mye faglig, bedret min norsk og se hvordan jeg samarbeider med andre i grupper. I tillegg har jeg blitt mer kritisk til det jeg leser, enten det er informasjon jeg finner på nettet eller via andre ressurser, sier Albadawi.
Som minoritetsspråklig fikk hun mange utfordringer i møtet med universitetet. Først for å finne ut hva hun skulle studere, og så hvordan hun skulle navigere seg gjennom søknadsprosessen.
- Da jeg begynte på studiet, var det en utfordring å få til å skrive akademisk. Det samme med leseteknikker. Jeg visste at det var umulig å lese alt i pensumet, men samtidig visste jeg ikke hvordan jeg kunne få kontroll på fagene i første semester på UiA.
- Det var også vanskelig å bli kjent med andre studenter i det samme studiet, selv om jeg var åpen og tok initiativ til å åpne samtaler med noen. Jeg hadde alltid lyst til å bli kjent med noen slik at vi kunne lese sammen og diskutere punkter som jeg ikke forsto helt, sier Albadawi.
Første del av mentorperioden har Albadawi brukt til å snakke med andre studenter med minoritetsbakgrunn for å fange opp deres felles utfordringer.
- Det å diskutere og høre rett fra de som opplever problemer med studier eller har behov for hjelp er veldig viktig for å finne løsninger som passer akkurat for en slik gruppe og til slike behov, sier hun.
Justin Freund er midt i en bachelor i globale utviklingsstudier,og har en grad i digitale medier fra 2013, i tillegg til diverse annen utdanning. Han valgte Norge og UiA for å få et en bredere perspektiv.
- Jeg innser at i en verden med rask globalisering vil folk med tverrfaglig og multikulturell/geografisk bakgrunn være avgjørende når det gjelder å løse internasjonale problemer, sier Freund.
I fjor skrev han en kronikk i studentavisen Unikum for å løfte fram frustrasjonen han opplevde som utenlandsk student i møte med UiA.
- Jeg var helt oppgitt etter å ha prøvd å navigere inn i universitetets systemer, og var derfor ikke redd for å være kontroversiell. Nesten alle mine utenlandske venner fortalte meg om den mentale og emosjonelle belastningen de opplevde, ikke bare med å være utlendinger, men også strevet med å prøve å finne ut av hvordan man kan passe inn på universitetet på egen hånd, sier Freund.
Han fikk kjapp respons fra flere hold og den var ikke negativ.
- Sjokkerende positivt. Jeg ble ganske raskt kontaktet av flere ledere på universitetet som alle var veldig glade for å se at internasjonale studenter snakket ut, sier Freund.
En av dem var rektor Sunniva Whittaker. I sommer utfordret hun Freund til å være hennes studentmentor for å øke forståelsen for det å være utenlandsk student ved UiA.
- Håpet mitt er å skape sterke forbindelser og kommunikasjonslinjer mellom de internasjonale studentene og universitetsledelsen. Mange utenlandske studenter søker arenaer for å påvirke universitetet, og mange ledere og organisasjoner ønsker internasjonal input. Jeg ønsker å bygge bro over dette gapet og skape et sterkt grunnlag for multinasjonalt samarbeid på hele UiA, sier Freund.
Han har et sterkt ønske om å bidra inn i UiAs visjon om samskaping for fremtidens kunnskap.
- Med en slik visjon er internasjonal input avgjørende. Fremtidens kunnskap er global. Lederne som jobber med å stoppe klimaendringene, få slutt på sult, og å endre den globale økonomien vil være ledere som må samarbeide på tvers over hele verden. Universiteter som forstår og prioriterer dette, kommer til å være de som er i front når det gjelder fremtidens løsninger. Med andre ord – vi jobber bedre når vi alle jobber sammen, sier Justin Freund.