Sterkt internasjonalt innslag på UiA

Aldri før har UiA hatt så mange internasjonale utvekslingsstudenter ved studiestart. Hele 262 studenter fra 44 land er kommet.

Internasjonale studenter ved UiA 2017

INTERNASJONALT: Aldri før har det vært så mange internasjonale utvekslingsstudenter på UiA. Her er gruppen i Kristiansand.

Ja, økningen i innkomne utvekslingsstudenter er fin den. Og gledelig. Det er faktisk en oppgang på 20 prosent fra i fjor. Det er svært moro at så mange vil til oss, sier rådgiver og internasjonal koordinator Mette Høgbråt Pedersen i universitetets studieseksjon.

Se kursene som UiA tilbyr internasjonale studenter

Godt rykte

Studentene som kommer til UiA, kommer hit av ulike grunner. En ting er det faglige, UiA har et godt rykte som studiested for internasjonale studenter på sine samarbeidsuniversiteter verden over.

- Vi vet at de internasjonale utvekslingsstudentene forhører seg med andre som har vært her før. Og når de så velger oss, er det fordi de som har vært her før har hatt en god opplevelse her, sier Mette Høgbråt Pedersen.

Flott natur

En annen ting er naturen, Norge sees på som et eksotisk land med mye vakker, frisk og ren natur.

- Det vet vi fra tilbakemeldingene fra studentene selv. Mange håper å få oppleve naturen på nært hold mens de er her.

Se og hør de internasjonale studentene fortelle hvorfor de kommer til UiA!

Økt markedsføring

I tillegg har UiAs internasjonale koordinatorer styrket arbeidet med å markedsføre UiA som studiested på universitetets samarbeidsuniversiteter i utlandet, både hos de som inngår i det nordiske samarbeidet Norpluss, det europeiske samarbeidet Erasmus+ og også på universiteter lengre borte der UiA har egne utvekslingsavtaler med enkeltuniversiteter og høgskoler – som i Indonesia, Sør-Korea og land i Afrika.

Rådgiver og internasjonal koordinator fra UiA Mette Høgbråt Pedersen fant tonen - eller isen, selvsagt fra Hennig Olsen med Kristiansands varaordfører Jørgen Kristiansen under arrangementet for internasjonale studenter på rådhuset lørdag. Varaordførerer er selv tidligere utvekslingsstudent til Oregon State University (i 1991). Stemningen var god og alle var enige om at det er arrangement vil vi gjenta. (Foto: Privat)

Rådgiver og internasjonal koordinator fra UiA Mette Høgbråt Pedersen fant tonen - eller isen, selvsagt fra Hennig Olsen med Kristiansands varaordfører Jørgen Kristiansen under arrangementet for internasjonale studenter på rådhuset lørdag. Varaordførerer er selv tidligere utvekslingsstudent til Oregon State University (i 1991). Stemningen var god og alle var enige om at det er arrangement vil vi gjenta. (Foto: Privat)

Flere emner og kurs på engelsk

I løpet av det siste året har universitetet også arbeidet med å forbedre opptaksrutinen for internasjonale studenter, ikke minst ved å øke avtaleporteføljen og med å tilby spennende emner på engelsk.

- De internasjonale studentene har også egne «buddys» - faddere – norske medstudenter som gjør det de kan for at de skal trives fra første dag. Denne innsatsen er svært verdifull på alle måter, sier Mette Høgbråt Pedersen.

De internasjonale studentene har også sin egen facbook-side, der de kan dele sine opplevelser mens de er på UiA.

Vil du selv reise ut? Se hvor UiA har utvekslingssamarbeid!

Flest fra Tyskland

Av høstens ankomne innreisende utvekslingsstudenter er den største gruppen fra Tyskland. Deretter følger gruppene fra Frankrike, fulgt av Italia, Spania, Indonesia, Østerrike og Nepal.

- De aller fleste er bachelorstudenter. Det er også her økningen i antall er størst. Vi har i høst 20 masterstudenter og det er omtrent som i fjor, sier Mette Høgbråt Pedersen.

Hun forteller også at av de 262 internasjonale studentene ved UiA denne høsten, så følger 222 undervisning i Kristiansand og 40 i Grimstad. I sum er de fordelt på samtlige fakulteter ved UiA.

Fra 44 land

Her ser du hvor de internasjonale utvekslingsstudenter på UiA kommer fra nå i høst. De fleste er her for ett semester, men 39 er her for to:

Tyskland

Frankrike