Skal gjøre studiestarten bedre med spill

Kan skattejakt, escape rooms og utvidet virkelighet bidra til å gjøre overgangen fra videregående skole til universitetet lettere? Det skal et UiA-ledet prosjekt finne ut med støtte fra Erasmus+.

Foto fra studiestart
Kan studiestart gjøres annerledes – og mer interaktiv? Det skal et nytt prosjekt med støtte fra Erasmus+ finne ut. (Foto: Lisa Mari Bynes)

– Vi vil at studentene skal delta aktivt i universitetslivet fra første dag. Et spill som dette kan ta dem med på en reise hvor de både utforsker universitetet fysisk og blir kjent med grunnleggende studiestrategier.

Det sier førsteamanuensis Lenka Garshol på Institutt for fremmedspråk og oversetting. Hun skal lede prosjektet Games and Active Learning Methods in Education. Prosjektet har fått nesten 3,3 millioner kroner i støtte fra Erasmus+, EUs program for utdanning, opplæring, ungdom og idrett.

Førsteamanuensis Lenka Garshol på Institutt for fremmedspråk og oversetting.

Få deltakere på kurs

Det er nemlig ikke alle studenter som deltar på tradisjonelle innføringskurs hvor de lærer om for eksempel fagbibliotekarer og annen studiestøtte.

– Ved å bruke etablerte verktøy som escape rooms, utvidet virkelighet og andre teknikker, ønsker vi å utvikle et spill som kan hjelpe studenter i overgangen mellom videregående skole og universitetet, sier Garshol. Spillet kan bli et fast tilslag i fadderuka.

Skal teste pilot

Prosjektet planlegger å teste en pilot på Universitetet i Agder (UiA) i august 2023, på Comenius Universitet i Bratislava i september 2023 og på Philipps Universitet i Marburg i oktober 2023. Deretter vil det bli utviklet prinsipper, maler, og manualer som kan brukes av andre universiteter. Både til å hjelpe studentene med studiestart, men etter tilpasning også som undervisningsmetode i enkelte fag.

Games and Active Learning Methods in Education er et samarbeid mellom UiA, Phillips-Universität Marburg og Comenius University Bratislava. Fra UiA deltar Knut Erik Bonnier og Dina Møll Schoder i tillegg til Lenka Garshol.