Setter søkelyset på brukervennlighet

Brukervennlighet står i sentrum når UiA arrangerer et internasjonalt seminar om e-helsetjenester i fremtiden på Campus Grimstad i dag, tirsdag.

VERDENS FREMSTE: - Vi har noen av verdens beste forskere på nettopp brukervennlighet i relasjon til e-helse på campus akkurat nå. Det skal bli utrolig spennende å høre hva de har å fortelle, sier professor Rune Fensli, her sammen med e-helseforsker Elin Thygesen. (Arkivfoto)

- All teknologi må i utgangspunktet være brukervennlig. Men innen e-helse er dette kravet særdeles viktig. Brukerne av e-helsetjenester er ofte eldre og syke, og bruken av e-helsetjenester bør derfor være så enkelt og intuitivt som mulig, sier professor og senterleder Rune Werner Fensli ved UiAs Senter for e-helsetjenester og omsorgsteknologi, som står bak seminaret.

Utforming og medisinsk samhandling

Fensli forteller at det særlig er to områder som utviklere av e-helseteknologi fokuserer på i forbindelse med brukervennlighet. Det ene er selve utformingen av eventuelle apparater, som for eksempel alarmer. Disse utvikles for å brukes i krisesituasjoner, og må derfor være så enkle som mulig.

- Et annet område er medisinske situasjoner, der for eksempel medisinske data skal kommuniseres fra brukeren til medisinsk helsepersonell. Her er det særlig viktig at brukeren så lett som mulig kan betjene egen apparater på en så enkel måte som mulig, helst en som er så enkel  som mulig, slik at samhandlingen mellom pasient og helsevesen blir så godt som mulig, sier han.

Se også:

Har noen av verdens beste på besøk

Selve seminaret skjer i kjølvannet av disputasen til Berglind Fjola Smaradottir som mandag disputerte for doktorgraden i nettopp e-helse med en avhandling der hun har studert hvordan aktive brukere kan påvirke utviklingen av ny helseteknologi slik at løsningene blir brukervennlige.

Smaradottir er en av foredragsholderne på seminaret sammen med blant andre tre av verdens fremste eksperter på nettopp slik brukervennlighet, De tre er Elizabeth Borycki og dr. Andre Kushniruk fra Victoria-universitetet i British Colombia og Gareth Loudon fra Cardiff Metropolitan-universitetet i Wales. Inviterte til seminaret er forskere på UiA, samarbeidspartnere på Sørlandet, ansatte i kommunehelsetjenestene i Agder og ansatte ved Sørlandet sykehus HF.

- Vi har noen av verdens beste forskere på nettopp brukervennlighet i relasjon til e-helse på campus akkurat nå. Det skal bli utrolig spennende å høre hva de har å fortelle fra nettopp dette området. Utviklingen går fort, og det er alltid flott å høre hva de som er helt i front er opptatt av akkurat nå, sier Rune Fensli.

Mer om e-helse på UiA:

Tekst: Jan Arve Olsen