Oppdatert: Ny HumPed-student smittet

Ytterligere en student ved Fakultet for humaniora og pedagogikk er satt i isolasjon mandag ettermiddag. Vedkommende deltok i fysisk undervisning onsdag 17. februar. Kommunehelsetjenesten ber om at de som var i kantina samme dag er ekstra oppmerksomme på symptomer på smitte, og tester seg selv ved minimale symptomer.

Korona-viruset--cdc-alissa-eckert-ms_modifisert

Medstudenter som deltok i undervisningen onsdag er varslet med sms om at de kan være smittet. De blir bedt om å være ekstra oppmerksomme på symptomer – og teste seg også ved små utslag. Korona-telefonen finner dere i høyre spalte både til Kristiansand og Grimstad.

Studentene i det aktuelle studieemnet har ikke fysisk undervisning denne uken.

QR-koding: Skjerp dere!

Dessverre var det bare én som hadde registrert sitteplassen sin i auditoriet i QR-appen. Dermed er det umulig for smittesporerne å konsentrere seg om de som satt nærmest.

Slik smittesituasjonen er i Kristiansand nå er det viktig for alle at alle gjør det de kan for å gjøre smittesporernes arbeid lettere og mer effektivt.

I kantina ville det vært enklere for alle om flere hadde registrert seg i FHIs smittestopp-app.

Det er ingen som kan pålegge noen verken å QR-registrere seg eller bruke Smittestopp-appen. Men det er smart å gjøre det siden det er et godt bidrag til å holde campus åpen.

HumPed-student i karantene

En student ved Fakultet for humaniora og pedagogikk er satt i karantene mandag formiddag av kommunehelsetjenesten, med mistanke om smitte av korona covid-19.Medstudentene har fått beskjed med sms fra UiA, med beskjed om å være oppmerksomme på symptomer, og teste seg ved den minste mistanke.

Studenten fikk beskjed gjennom smittestopp-appen at han har vært i kontakt med en som har fått påvist covid-19. han har symptomer på smitte, og har testet seg. Svaret var negativt, men kommunehelsetjenesten har satt ham i fortsatt karantene, med beskjed om at han skal teste seg igjen.

Studenten var til stede i fysisk undervisning på Campus Kristiansand tirsdag 16.2, og deltok også i gruppearbeid i forrige uke i tillegg til forelesningen.

Hold avstand og vær ekstra obs på symptomer

Smittespredningen kan gå svært fort, har vi sett fra smittetopper over hele landet. Vi ser også at universiteter og høyskoler er blant de første stedene som kommunehelsetjenesten stenger ned.

Det gjelder altså å holde fast på de grunnleggende smittevernreglene for å unngå låste dører på campus:

1. Hold deg hjemme hvis du er syk eller kjenner selv svært små symptomer på luftveisinfeksjon

2. Vask hendene eller sprit dem ofte

3. Sosial distanse er viktig - ikke skrump smittevern-meteren, men la den heller vokse til to meter. Husk det også når du er i kantina og på fellesområder.

4. Begrens nærkontaktene så godt du kan, og ha oversikt over de du har hatt kontakt med i mer enn 15 minutter på mindre enn to meters hold

Vi legger til at:

5. Bruk QR-kodene når du er i rom som er merket og

6. Last ned Smittestopp-appen fra FHI..

Alle slike små bidrag gjør at vi alle stiller bedre rustet i kampen for å unngå nedstengning.