Nytt studie for fremtidens arbeidsliv

UiA, NODE og Eyde-klyngen har sammen laget et nytt videreutdanningsstudium til ansatte i industri- og teknologibedrifter på Agder. Målet er å gi oppdatert kunnskap om fremtidens arbeidsliv.

Bilde av personer ved stor pult på et kurs.
Det nye videreutdanningsstudiet har søknadsfrist 1. juni. Foto: Jon Petter Thorsen.

– Dette studiet gir viktig innsikt, og skal gi bedriftene enda sterkere omstilling til det grønne skiftet, sier Helene Falch Fladmark, daglig leder i Eyde-klyngen.

Studiet «Transformasjonsledelse: teknologi, bærekraft og industri» er et videreutdanningsstudium på deltid, som fint kan kombineres med full jobb.

Sentrale tema for studiet er blant annet endrede rammebetingelser for industrien, ny teknologi og endrede arbeidsprosesser, ledelsesutfordringer i det nye arbeidslivet og innovasjonsledelse.

– Må ligge i forkant

– Sørlandsbedrifter er integrert i globale markeder, og selger til hele verden. I tillegg er mange sørlandsbedrifter tuftet på avansert teknologi, og overlever fordi de leverer topp kvalitet, har effektiv produksjon og utvikler seg. Det betyr også at bedriftene må ligge i forkant av endringene som kommer, sier førsteamanuensis Stina Torjesen.

Hun og professor Hans Christian Garmann Johnsen er fagansvarlige og hovedforelesere for studiet. I tillegg bidrar professor Halvor Holtskog ved NTNU, samt flere eksterne innledere.

– Vi ser et behov for et slikt kompetansetilbud for vår klynge. Vi vet også at det som gjelder for vår industri også interesserer andre bedrifter utenfor klyngen, sier Fladmark.

Kraftig endring på vei

Studiet vil gi innsikt i ledelse, kunnskap om innovasjonsteori og nye teknologier, og en forståelse for hvilke strategiske endringer som det nye arbeidslivet innebærer.

– Studentene skal få forståelse for den kraftige endringen som kommer i 2020-årene, og hvordan de kan rigge sine bedrifter til å møte dem på best mulig måte. Dette gjelder særlig endringer knyttet til klimapolitikk, nye krav og store teknologiske endringer, sier Torjesen.

Studiet har søknadsfrist 1. juni, og oppstart er høsten 2021. Det gjennomføres som seks dagsamlinger over to semestre, med forelesninger, case-arbeid og nettstøttet undervisning. Mellom samlingene arrangeres det korte webinarer og individuelle og gruppebaserte oppgaver.

Førstemann til mølla

– Det blir en kombinasjon av UiAs krefter og gode eksterne bidragsytere. Både dyktige nasjonale ledere og internasjonale toppnavn vil bidra, og noen av samlingene vil foregå hos utvalgte bedrifter på Agder for å lære av dem. Vi vet at studentene som skal ta dette er i full jobb, derfor tilbyr vi et spisset og presist studium, med innhold av topp kvalitet, sier Torjesen.

Studiet er åpent for alle søkere, uansett utdannings- og yrkesbakgrunn. Studiet har løpende opptak, og stenges for søking når tilbudet er fullt.