Ny direktør for samfunnskontakt

Paal Pedersen har kommet inn i universitetsdirektørens ledergruppe som direktør for samfunnskontakt.

Paal Pedersen, foto
Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

Pedersen har tidligere vært kommunikasjonsdirektør ved UiA, en stilling han forlot da han ble utnevnt til statssekretær i Solberg-regjeringen påska 2020. Han har hatt permisjon fra UiA, men ikke fra sin tidligere stilling. Nå er han tilbake ved universitetet og skal styrke UiAs samarbeid og kontakt med arbeid- og samfunnsliv.

– Min ambisjon er å bidra til å forsterke de strategiske partnerskapene vi har på ulike satsingsområder, og følge dem opp innholdsmessig. Samtidig må vi hele tiden vurdere våre samarbeid og hvordan vi kan sørge for at kunnskapsutviklingen bidrar til omstillingen av samfunnet i en mer bærekraftig retning, sier Pedersen.

God regional støttespiller

Pedersen kommer til å jobbe tett med viserektor for samfunnskontakt og nyskaping, Gøril Hannås.

– Universitetet som helhet har utbredt kontakt med samfunns- og næringsliv, og med dette følger mange forventninger til UiA som samarbeidspartner. Med Paal på laget får vi muligheten til å lage enda bedre rammer for universitetets samfunnskontakt, sier Hannås.

UiA har en viktig rolle for utvikling av regionen gjennom blant annet etter- og videreutdanningstilbud.

– For å lykkes med vårt samfunnsoppdrag og vår strategi trenger UiA å være tilgjengelige og ha god kontakt med arbeidsliv og andre offentlige institusjoner, og det er en sentral del av mine arbeidsoppgaver, sier Pedersen.

– Universitetsbysamarbeidet med våre to vertsbyer Grimstad og Kristiansand står også sentralt og er svært viktig for å rekruttere gode studenter og beholde kompetansen i regionen når de er ferdig utdannet, sier Pedersen, som også trekker frem at UiA samtidig må være relevante for alle de andre 23 kommunene i Agder.

Kamp om knappere budsjetter

Universitets- og høgskolesektoren opplever at det kuttes i bevilgningene og at stadig mer av de tilgjengelige ressursene blir konkurranseutsatt. Da er helt avgjørende at vår region har et enhetlig og tydelig budskap, og at vi sammen løfter våre regionale satsinger.

– Direktøren før samfunnskontakt skal bidra til å videreutvikle vår myndighetskontakt. Det er helt nødvendig at sentrale myndigheter kjenner våre styrker, behov og forventninger når prioriteringene gjøres, og Paal har med seg fersk erfaring fra hvordan dette arbeidet pågår, sier universitetsdirektør Seunn Smith-Tønnessen.

Hun får inn Pedersen i sin administrative ledergruppe sammen med de andre direktørene ved UiA, og han går inn som del av ledelsens stab.

– Det er veldig fint å få Paal tilbake. Han bringer med seg ny kompetanse og erfaringer som vil være nyttige vårt arbeid med samfunns- og myndighetskontakt, sier Smith-Tønnessen.