Markerer støtte til det ukrainske folk

Rektor Sunniva Whittaker oppfordrer ansatte, studenter og andre som ønsker å vise støtte til det ukrainske folk om å delta i markeringene i regionen.

Ukraina- flagg

Fredag 25. februar klokka 16.30 er det markering i Kilden mot Russlands invasjon i Ukraina som støtte til det ukrainske folk.

Se mer på facebook om solidaritetsmarkeringen på Kilden i Kristiansand fredag - se også artikkel på  fvn.no:

Markeringer i regionen:

Fredag oppfordrer rektor ansatte og studenter å delta i markeringene i regionen:

Kjære ansatte og studenter,

Krigen i Ukraina er en av de verste krigshandlingene i Europa siden annen verdenskrig. Den rammer hardt og blindt. Ønsker du å vise din støtte til det ukrainske folk, oppfordrer jeg deg til å delta på markeringene som blir avholdt i regionen vår:

Rektor Sunniva Whittaker

Støttemarkering for Ukraina  - Torvet Kristiansand lørdag 26. februar klokka 17:00, arrangert av Razem (betyr "sammen"). Razem er en norsk-polsk forening.

Tverrpolitisk markering - Byhaven, Grimstad lørdag 26. februar kloikka 12:00. Grimstad Arbeiderparti har tatt initiativet. Formålet er å støtte Ukraina.

Støttemarkering for Ukraina - Øvre Torv, Kristiansand onsdag 2. mars klokka 18:00 - Arrangeres av "Hva skjer i Kristiansand", Teateret og Andreas Haugland Ausland - SV

Sympatimelding fra rektor:

Ved UiA er det flere studenter og ansatte som enten er ukrainske statsborgere eller har nær tilknytning til Ukraina.

Se NRK-Sørlandets innslag med bekymrede forskere og studenter:

Rektor Sunniva Whittaker sendte i går en sms til disse som lyder slik:

Dear students from Ukraine,

It is with great sadness that we learned about the invasion of your country. As rector of the university, I would like to express my deepest sympathy with you in this extremely difficult situation. We will try to assist you as best we can in every possible way.

Kind regards Sunniva Whittaker

Se også artikkel med UiA-forskere i Fædrelandsvennen: Tror ikke sanksjoner vil hjelpe

Khrono: Samleside om krisen i Ukraina.

Aktuelle forskere:

Oversikt over noen av UiAs forskere som kan kontaktes for intervjuer og kommentarer om bakgrunnen for den russiske invasjonen, utviklingen i Ukraina og analyser av reaksjonene fra EU, FN og USA.

Informasjon

Studenter: Hvis du trenger noen å snakke med, kan du ta kontakt med følgende:

Ansatte: Når det gjelder forhold som eventuelt påvirker arbeidssituasjonen, ta kontakt med nærmeste leder.

Ressurssider