Lek er viktig for å bli best i fotball

Hva har spillerne i Fotball-VM til felles? I tillegg til å være sitt lands beste spillere har de gjennom hele oppveksten antakelig vært å finne på den nærmeste løkka. Det er nemlig det som kjennetegner de aller beste. Utallige timer i oppveksten har de lekt og trent med ball.

Martin K. Erikstad trikser med en fotball på en plen utenfor UiA

Stipendiat Martin K. Erikstad forsker på talentutvikling. Han forteller at løkkefotball i barndommen er viktig for å bli best i voksen alder.

Stipendiat Martin K. Erikstad ved Universitetet i Agder, Institutt for folkehelse, idrett og ernæring, leverer sin doktorgradsavhandling i august. Han har forsket på talentutvikling i fotball.

Hvorfor blir de beste egentlig best?

– Det er alltid unntak, men for de aller fleste handler det om store mengder fotball fra ung alder. Både organisert trening og egeninitiert trening og lek. De som har drevet mye lekpreget trening i barne- og ungdomsårene trives ofte med, og tåler mer, spesialisert trening som kreves for å nå toppen, sier Erikstad.

Har et mål om å bli bedre

Han og kolleger ved UiA har akkurat publisert en ny forskningsartikkel i Journal of Sports Sciences der de har forsket på 515 spillere i Norge på krets- og landslag. Det vil se de spillerne fra hele Norge som er vurderte som best i sine årskull. Artikkelen understøtter viktigheten av egenorganisert fotballaktivitet i barneårene.

–Vi ser at spillerne som tar steget til nasjonale talentsamlinger, rapporterer at de tar mer ansvar for egen læring og utvikling enn spillere som forblir på kretslagsnivå. Det betyr at de kommer på trening med et mål om å bli bedre, i motsetning til å komme på trening og forvente å bli trent, sier talentforskeren.

Anbefaler ikke topping

En stor debatt i norsk fotball handler om topping av lag i barneidrett og spesialisering i ung alder. Mange mener at det vil produseres flere gode spillere ved å toppe lagene. Erikstad mener at reglene for barnefotballen i dag er fornuftige, men påpeker at grunnene til at disse reglene eksisterer må komme bedre frem.

– I vårt forskningsarbeid på krets- og landslagsspillere ser vi en overrepresentasjon av spillere født tidlig på året. Dette kan fort bli forsterket ved topping i ung alder. Topping av lagene kan dermed gjøre at vi går glipp av talenter fordi de som er litt senere fysisk utviklet ikke blir prioritert og mister interessen, sier Erikstad.

De som leker mest blir best

Ifølge Erikstad viser flere studier at det å bli tidlig utvalgt som toppspiller ikke henger sammen med det å ende opp som spiller på toppnivå.

–  De som har drevet mest lek og allsidig idrett i barndommen er ofte de som blir best. Da er det dumt om det er disse spillerne blir sittende på benken og mister motivasjonen i ung alder, sier Erikstad.

Jente som løper med fotball

Lek med ball i barndommen er viktig for å bli best som voksen, viser UiA-forskning på talentutvikling i fotball.

Hele laget er viktig

For å bli virkelig god må man drive med fotball i lang tid. Fotball er et lagspill, og det er umulig å bli god alene. Erikstad mener at et godt lagmiljø er viktig for at spillere skal utvikle seg.

– Det er vanskelig å skape et godt lagmiljø hvis du som trener bare legger vekt på de to-tre beste. Da vil resten fort miste interessen. Det er dårlige forutsetninger for å utvikle de beste. I tillegg er det langt fra sikkert at de som er best på et gitt tidspunkt i ungdomsårene har størst potensial for å bli best, sier Erikstad.

Talentforskning

I Erikstad sin doktoravhandling forsker han på hva som kjennetegner de som lykkes og hva trenere kan gjøre for å fremme det som gjør spillere gode.

- Jeg prøver å se på helheten. Hvorfor trives noen med å spille så mye fotball, mens andre blir lei? Er det noe som kjennetegner miljøet de vokser opp i? Og hvordan påvirkes de fra foreldre, trenere og kamerater? Det er noe av det jeg håper å finne svaret på, sier Erikstad.

Tror på Brasil

Årets VM i fotball er godt i gang. Gruppespillet er unnagjort og sluttspillet står for døren. Tyskland røk overraskende ut da Mexico og Sverige tok seg videre fra gruppa deres. Erikstad tror at Brasil stikker av med trofeet i år.

– De har en solid tropp, og har bra med erfaring fra sluttspill. I tillegg har de spillere som kan avgjøre jevne kamper nær sagt på egenhånd, som Coutinho og Neymar. Så tror jeg Kroatia er en liten outsider. De har vært veldig gode i gruppespillet, og har samtidig fått hvilt sentrale spillere inn mot sluttspillet, sier Erikstad.

Fakta

Erikstad, M. K., Høigaard, R., Johansen, B. T., Kandala, N.-B., & Haugen, T. (2018). Childhood football play and practice in relation to self-regulation and national team selection; a study of Norwegian elite youth players. Journal of Sports Sciences, 1-7. doi:10.1080/02640414.2018.1449563

Güllich, A., & Cobley, S. (2017). On the efficacy of talent identification and talent development programmes. In J. Baker, S. Cobley, J. Schorer, & N. Wattie (Eds.), Routledge Handbook of Talent Identification and Development in Sport (pp. 80-98). New York, NY.: Routledge.